بازدید از مرکز تحقیقات و پرورش حیوانات آزمایشگاهی انستیتو پاستور

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، دکتر ربانی دبیر شبکه ملی  مدلسازی حیوانی و تحقیقات درون تنی به همراه دکتر اسفندیاری رئیس بخش علوم حیوانات آزمایشگاهی انستیتو پاستور ایران در مهر ماه 1401 از بخش علوم حیوانات آزمایشگاهی انستیتو پاستور ایران بازدید به عمل آوردند.

بخش علوم حیوانات آزمایشگاهی انستیتو پاستور ایران در مساحتی بالغ بر 3000 متر مربع واقع در مجتمع تولیدی و تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران در سال 1372 احداث گردید. از شرح وظایف این بخش می توان به تولید انواع حیوانات آزمایشگاهی همخون نظیر موش های همخون از نژادهای  DBA/2, BALB/C , C57BL/6J , CBA/Jو ...  و موشهای هیبرید مانند B6D2F1 و حیوانات غیر همخون از جمله موشهای سفید کوچک آزمایشگاهی ، موش های سفید بزرگ ، هامستر،خوکچه هندی ،خرگوش...... اشاره نمود.

دکتر اسفندیاری حیوانات آزمایشگاهی را به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای محققین در سطح جهان دانست و همچنین به این نکته اشاره کرد که میزان تحقیقات و پژوهش در هر کشور ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با میزان مصرف حیوانات آزمایشگاهی در آن کشور دارد. اسفندیاری با اشاره با اینکه این مرکز یکی از بزرگترین تامین کننده های نیازهای مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور به حیوانات آزمایشگاهی است، آمادگی این مرکز را برای همکاری با مراکز تولید حیوانات آزمایشگاهی و همچنین مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور اعلام نمود.

 یکی از موفقیت ها و دستاورد های اخیر این مرکز، تکثیر موش NOD SCID بوده است. حیوانی که نقص ایمنی شدید دارد و برای مطالعه و تحقیق روی بسیاری از بیماری ها، مخصوصا سرطان کاربرد وسیعی دارد. هزینه های تولید و نگهداری این نوع موش بسیار زیاد است بنابراین تولید آن در داخل، به محققینی که در درمان بیماری ها فعالیت می کنند کمک شایانی می کند و نیاز به واردات را نیز از بین می برد. این انستیتو اعلام داشته که هم اکنون امکان در اختیار گذاشتن این موشها را برای محققین کشورمان دارد.

دکتر ربانی نیز ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت چشمگیر این مرکز در تولید حیوانات با کیفیت بالا و رعایت تمامی اصول و استانداردهای تکثیر، پرورش و نگهداری، از زحمات دکتر اسفندیاری و همکارانشان در توسعه این مرکز قدردانی نمودند .

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zvwv