ایمنی درمانی برای تومورهای جامد با استفاده از گیرنده های ایمنی شناسایی کننده جهش درP53

دانشمندان CCR ده‌ها گیرنده طبیعی را شناسایی کرده‌اند که سلول‌های ایمنی را به سمت تومورهای دارای جهش در p53، رایج‌ترین ژن جهش‌یافته در سرطان‌های انسانی، هدایت می‌کنند.  تیم تحقیقاتی به سرپرستی استیون روزنبرگ، دکترا، رئیس بخش جراحی، از یکی از این گیرنده‌ها برای ایجاد سلول‌های T هدف‌گیرنده تومور استفاده کردند که به طور قابل توجهی تومورها را در بیمار مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک کاهش داد.  نتایج در 24 ژوئن 2022 در مجله تحقیقات ایمنی شناسی سرطان گزارش شد.

بیش از 50 درصد تومورهای جامد دارای جهش در ژن p53 هستند.  چنین جهش هایی رشد سلول های سرطانی را آسان تر می کند.  اگرچه هیچ دارویی وجود ندارد که به طور خاص سلول‌های دارای جهش در p53 را هدف قرار دهد، اما مطالعه جدید نشان می‌دهد که می‌توان ایمنی‌درمانی‌هایی را طراحی کرد که این کار را انجام دهند.

روزنبرگ می گوید: «ما در حال تبدیل جهش p53 به جهش قابل هدف گیری در برخی بیماران هستیم.  او خاطرنشان می‌کند که از آنجایی که جهش‌های p53 بسیار رایج هستند، باید بتوان از گیرنده‌هایی استفاده کرد که تغییرات خاص در p53 را به‌عنوان شاخصه متداول برای درمان‌های سرطان مبتنی بر سلول‌های سفارشی‌سازی شده تشخیص می‌دهند.  این امر زمان و هزینه مورد نیاز برای آماده سازی آنها را کاهش می دهد.

برای شناسایی گیرنده‌های سلول T که جهش‌های p53 را تشخیص می‌دهند، سانگیون کیم، دکترای دکترا، در تیم روزنبرگ، نمونه‌های تومور 163 بیمار مبتلا به سرطان متاستاتیک را تجزیه و تحلیل کرد.  پس از شناسایی تومورهای دارای جهش در p53، محققان سلول‌های ایمنی را از نمونه‌ها جدا کرده و زیرمجموعه‌ای از آن ها را مشخصه یابی کردند که سلول‌های سرطانی را از طریق جهش‌های p53 خاص آن‌ها شناسایی می‌کرد.

از این سلول‌ها، این تیم کتابخانه‌ای از 39 گیرنده واکنش‌پذیر نسبت به p53 را جمع‌آوری کرد.  آنها می گویند که اینها می توانند برای هدایت سلول های T به سمت تومورهای دارای جهش p53 در حدود هفت درصد از بیماران مبتلا به سرطان جامد استفاده شوند.  روزنبرگ می‌گوید: «ما توالی‌های دقیق گیرنده‌های سلول T را منتشر می‌کنیم که این جهش‌ها را تشخیص می‌دهند تا دیگران بتوانند از این منبع برای توسعه درمان استفاده کنند.»  او می افزاید که با تجزیه و تحلیل بیشتر نمونه های تومور توسط تیمش، کتابخانه این گیرنده ها توسعه داده خواهد شد.

تیم روزنبرگ از یکی از گیرنده‌های کتابخانه خود برای تهیه سلول‌های T درمانی برای بیمار مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک که به سایر درمان‌ها پاسخ نمی‌داد، استفاده کردند.  ابتدا، آنها گیرنده ای را شناسایی کردند که با سیستم ایمنی بیمار سازگار بود و یک جهش p53 را در تومور او تشخیص دادند.  سپس آنها این گیرنده را به سلول های T سالم جدا شده از خون بیمار وارد کردند.

پس از اینکه آنها سلول های T مهندسی شده را تجویز کردند، تومورهای بیمار بیش از 50 درصد کوچک شد - پاسخی که به مدت شش ماه ادامه یافت.  روزنبرگ می‌گوید: "این نتایج نشان داد که می‌توان جهش‌های p53 را برای درمان بیماران هدف قرار داد.  این نکته جالبی را در بر دارد:

همان جهش هایی که در ایجاد سرطان نقش دارند، می توانند پاشنه آشیل آن نیز باشند."

//isti.ir/ZWxu