اولین سمپوزیوم مدل سازی حیوانی و تحقیقات درون تنی برگزار شد

اولین سمپوزیوم مدل سازی حیوانی و تحقیقات درون تنی در تاریخ پنج شنبه 3 بهمن ماه 1398 با حضور دکتر امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد، دکتر مجتبی سالاری فر معاون آموزش مرکز قلب تهران و جمعی از نمایندگان دانشگاه ها، اساتید و اعضای هیات علمی، محققین و دانشجویان در محل سالن آمفی تئاتر مرکز قلب تهران برگزار گردید.

 

گالری تصاویر

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، اولین سمپوزیوم مدل سازی حیوانی و تحقیقات درون تنی در تاریخ پنج شنبه 3 بهمن ماه 1398 با حضور دکتر امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد، دکتر مجتبی سالاری فر معاون آموزش مرکز قلب تهران و جمعی از نمایندگان دانشگاه ها، اساتید و اعضای هیات علمی، محققین و دانشجویان در محل سالن آمفی تئاتر مرکز قلب تهران برگزار گردید.

 

در آغاز آیین افتتاحیه‌ی این سمپوزیوم دکتر مجتبی سالاری فر معاون آموزش مرکز قلب تهران ضمن خیر مقدم به تمامی مدعوین و شرکت کنندگان این برنامه، اظهار امیدواری کرد که اولین سمپوزیوم مدل سازی حیوانی و تحقیقات درون تنی با میزبانی مرکز قلب تهران گامی بسیار مهم و ارزشمند در انجام مطالعات پیش بالینی در کشور باشد.

 

در ادامه دکتر حمیدیه دبیر ستاد ضمن تشریح کلی فعالیت های صورت گرفته ستاد با استناد به سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی با توجه به سند مصوب، نقش سیاست گذاری این حوزه از علم را در کشور داراست و تلاش میکند تا در همه زمینه های مرتبط با مطالعات سلول های بنیادی درحوزه مطالعات پیش بالینی مثمر ثمر باشد.

 

وی با بیان اینکه ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه آموزش فعالیت های بسیار ارزشمندی صورت گرفته است و دراین راستا دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی زیادی راه اندازی شده عنوان کرد: در حال حاضر نیازمند آن هستیم با توجه به ظرفیت‌های به وجود آمده کشور ایران را در حوزه فناوری های نوین به خصوص سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی خودکفا نماییم.

 

وی با بیان اینکه اگر چه کشور ما در تولید علم و مقاله در دنیا حائز جایگاه مناسبی است ولی باید به این نکته اشاره کرد که چرا با این ظرفیت تولید علم جایگاه تولید محصولات مرتبط و درآمدزایی به مراتب ضعیف تر است.

 

دکتر حمیدیه صنعتی شدن کشور در همه حوزه های پزشکی به خصوص داروسازی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه ماده اولیه داروهای مورد نیاز را خارج از کشور وارد می کنیم نیاز است  تا چرخه فناوری ان را از کشف تا عرضه آنها به بازار دارویی در کشور بومی سازی نماییم.

 

وی پیشرفت های چند سال اخیر ایران در تولید علم سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی،مهندسی بافت و ژن درمانی را به پاس زحمات اساتید و محققین کشور دانست و گفت خداوند متعال استعداد لایتناهی در علم سلول های بنیادی به محققین جوان ما داده و پزوهشگران ما خیلی خوب دارند از این استعداد استفاده می کنند.

 

دکتر حمیدیه در ادامه به اقدامات ستاد در حوزه مطالعات پیش‌بالینی اشاره کرد و گفت: ستاد اقدامات در این حوزه را بر اساس سند توسعه ملی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز نموده است.

 

ایشان ادامه داد: در این سند خودکفایی در مواد اولیه، تجهیزات آزمایشگاهی به گونه‌ای که تا 90 درصد ارزش این مواد در کشور قابل تولید باشد مورد تاکید قرار گرفته است تا شاهد رونق فعالیت‌های این حوزه باشیم. زیرا یکی از مشکلات صنایع پزشکی در نیم قرن گذشته نبود زیر ساخت مناسب برای انجام مطالعات پیش بالینی است.

 

بر این اساس نیاز است تا کشور ما نیز به تدریج از حوزه تحقیقات آزمایشگاهی برون تنی به حوزه تحقیقات مرتبط با حیوانات آزمایشگاهی و مدلسازی حیوانی تغییر جهت داده در این راستا شبکه ملی مدل سازی حیوانی و تحقیقات درون تنی راه اندازی شدتا توان ملی کشور در حوزه مدلسازی حیوانی و تحقیقات درون تنی مبتنی بر حیوانات آزمایشگاهی را به دقت رصد و ارزیابی کند، تا ضمن اتصال پژوهشگران، مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش بنیان موجبات توسعه همه جانبه این حوزه مهم از علم و فناوری را در سراسر کشور رقم زند.

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zvm3