اولین سلول درمانی مبتنی بر لنفوسیت های نفوذ کننده به تومور برای درمان تومورهای جامد وارد کلینیک شد

درمان بر اساس لنفوسیت های نفوذ کننده به تومور (tumor-infiltrating lymphocytes) در حال حاضر برای حداقل 20 نفر در ایالات متحده مبتلا به ملانوم پیشرفته آماده می شود.

 درمان بر اساس لنفوسیت های نفوذ کننده به تومور (tumor-infiltrating lymphocytes) در حال حاضر برای حداقل 20 نفر در ایالات متحده مبتلا به ملانوم پیشرفته آماده می شود.

بیش از 35 سال پس از ابداع، درمانی که مبتنی بر سلول های ایمنی استخراج شده از تومور خود فرد است، سرانجام به کلینیک راه یافت. حداقل 20 نفر مبتلا به ملانوم پیشرفته، درمان را با آنچه لنفوسیت های نفوذ کننده به تومور (TILs) نامیده می شوند، آغاز کرده اند که سلول های سرطانی را هدف قرار داده و از بین می برند.

این سیستم، به نام لیفیلوسل (Lifileucel)، اولین درمان TIL است که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده است و این اولین درمان با سلول های ایمنی است که تاییدیه FDA را برای درمان تومورهای جامد مانند ملانوم دریافت می کند. پزشکان در حال حاضر از سلول های ایمنی به نام سلول های CAR-T(گیرنده آنتی ژن کایمریک) برای درمان سرطان استفاده می کنند، اما درمان با CAR-T فقط برای سرطان های خون مانند لوسمی استفاده می شود.

TIL ها نوعی سلول ایمنی طبیعی به نام سلول T هستند و اهدافی به نام آنتی ژن را روی سطوح سلول های سرطانی تشخیص می دهند و همچنین تومورهای جامد را با هدف از بین بردن آنها می شکافند.

آنها زاییده فکر استیون روزنبرگ، محقق و جراح سرطان در موسسه ملی سرطان در بتسدا، مریلند، هستند که برای اولین بار نشان داد که TIL ها می توانند تومورها را در افراد مبتلا به ملانوما کوچک کنند. در آزمایشات بالینی، درمان با کمک TIL برخی از افراد مبتلا به ملانوم را تا 20 سال در وضعیت بهبودی قرار داده است.

 FDA در 16 فوریه مجوز Lifileucel را صادر کرد که توسط شرکت بیوتکنولوژی Iovance Biotherapeutics مستقر در سن کارلوس، کالیفرنیا به عنوان Amtagvi فروخته می شود.

نیک رستیفو، متخصص درحوزه مطالعات TIL، دانشمند ارشد شرکت Marble Therapeutics در بوستون، ماساچوست، در این خصوص می‌گوید که تأیید این روش «یک موفقیت بزرگ است» و می تواند راه را برای استفاده از TIL برای درمان سایر سرطان‌ها از جمله تومورهای ریه و پانکراس در آینده نزدیک هموار ‌کند.

ده ها شرکت در حال توسعه TIL برای انواع دیگر تومورها هستند و برخی از آنها قبلاً در برابر سرطان دهانه رحم و ریه موثر بوده اند. محققان در حال توسعه روش هایی مانند دستکاری های ژنتیکی هستند که TIL ها را در نفوذ و کشتن تومورها موثرتر می کند. مطالعات محققین بروی TIL های دستکاری شده برای نیل به بهبود کیفیت درمانی و رسیدن به نقطه بهبودی کامل ادامه دارد.

لینک خبر:

https://www.nature.com/articles/d41586-024-00673-w

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZLLx