اولین بیمار آمریکایی برای درمان AMD خشک، درمان با سلول‌های بنیادی اتولوگ دریافت کرد

یک تیم جراحی در مؤسسه ملی بهداشت آمریکا، با موفقیت یک تکه از بافت را از سلول‌های بیمار برای درمان دژنراسیون ماکولا «خشک» پیشرفته مرتبط با سن (AMD) که به عنوان آتروفی جغرافیایی نیز شناخته می‌شود، پیوند کردند. AMD خشک یکی از علل اصلی از دست دادن بینایی در میان افراد مسن آمریکایی است و در حال حاضر هیچ درمانی ندارد

 

یک تیم جراحی در مؤسسه ملی بهداشت آمریکا، با موفقیت یک تکه از بافت را از سلول‌های بیمار برای درمان دژنراسیون ماکولا «خشک» پیشرفته مرتبط با سن (AMD) که به عنوان آتروفی جغرافیایی نیز شناخته می‌شود، پیوند کردند. AMD  خشک یکی از علل اصلی از دست دادن بینایی در میان افراد مسن آمریکایی است و در حال حاضر هیچ درمانی ندارد.

بیمار این درمان را به عنوان بخشی از یک کارآزمایی بالینی دریافت کرد و اولین بار در ایالات متحده است که از بافت‌های جایگزین شده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی ناشی از بیمار (iPS) استفاده می‌کنند. این جراحی توسط امیر ح. کاشانی، دکترای تخصصی، دانشیار چشم پزشکی، انستیتو چشم ویلمر، دانشکده پزشکی جانز هاپکینز، با کمک شیلپا کوداتی، دکتر، متخصص بالینی کارکنان،NEI  انجام شد. این روش در مرکز بالینی NIH در بتسدا، مریلند، تحت یک کارآزمایی بالینی فاز a ½   برای تعیین ایمنی درمان انجام شد.

این درمان مشتق از سلول‌های iPS توسط تیم بخش تحقیقات چشمی و سلول‌های بنیادی به رهبری کاپیل بهارتی، دکترای ارشد، محقق ارشد در موسسه ملی چشم  (NEI)، بخشی از NIH، با همکاری  FUJIFILM Cellular Dynamics Inc و Opsis Therapeutics، مستقر در مدیسون، ویسکانسین توسعه داده شد. تیم پیش بالینی NEI ایمنی و اثربخشی این سلول درمانی را آزمایش کردند. مراحل بالینی این سلول درمانی در مرکز مهندسی سلولی، بخش پزشکی انتقال خون، مرکز بالینی، NIH  انجام شد.

این جراحی نقطه اوج 10 سال تحقیق و توسعه در NEI است. در آزمایشگاه NIH، سلول‌های خونی بیمار به سلول‌های iPS تبدیل شدند که می‌توانند تقریباً به هر نوع سلولی در بدن تبدیل شوند. در این مورد، آنها برای تبدیل شدن به سلول‌های اپیتلیال رنگدانه شبکیه (RPE) ، نوعی سلول که در اشکال پیشرفته AMD خشک تخریب می‌شود، برنامه ریزی شدند. سلول‌های RPE گیرنده‌های نوری حساس به نور در شبکیه را تغذیه و پشتیبانی می‌کنند. در AMD، از دست دادن RPE منجر به از دست دادن گیرنده های نوری می شود که باعث از دست دادن بینایی می‌شود. این کار توسط صندوق مشترک NIH و بودجه داخلی NEI حمایت شد.

منبع:

https://www.nih.gov/news-events/news-releases/first-us-patient-receives-autologous-stem-cell-therapy-treat-dry-amd

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z9mv