انتصاب ریاست جدید مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی ایران

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌­های سلول‌های بنیادی، جلسه‌ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر پازوکی ریاست دانشگاه علوم پزشکی ایران و جمعی از اساتید مورخ 8 آبان‌ماه 1401 برگزار گردید.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌­های سلول‌های بنیادی، جلسه‌ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر پازوکی ریاست دانشگاه علوم پزشکی ایران و جمعی از اساتید مورخ 8 آبان‌ماه 1401 برگزار گردید.

در ابتدا دکتر ناصری پور ریاست پیشین مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از جمله علوم و فناوری های پیشرو است که مستلزم توجه ویژه می باشد چرا که آینده پزشکی در گرو پیشرفت آن است و راه اندازی مرکز جامع هدفی است که این امر را محقق خواهد نمود و منجر به تولید علم و ثروت خواهد شد.

در ادامه معاونت های آموزشی و تحقیقات فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز بر پتانسیل های دانشگاه در این حوزه تاکید نمودند و آمادگی خود را جهت همکاری هرچه بیشتر با مرکز جامع و در راستای تحقق اهداف آن اعلام نمودند.

سپس دکتر حمیدیه بیان داشت: در سال‌های اخیر، علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی رشد پرشتابی پیدا کرده و به جایگاه ویژه‌ای در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج و سرطان‌ها دست یافته ‌است. از این‌رو کشورها بسیاری از منابع و سرمایه‌های خود را به این مهم اختصاص داده‌اند. رشد قابل توجه تعداد شرکت‌های دانش بنیان این حوزه از 2 شرکت در سال 1392 به بیش از 200 شرکت در سال 1400 و تولید بالغ بر 600 محصول مبتنی بر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گواه این موضوع و اهمیت آن می باشد.

وی در ادامه تاکید نمود: این مراکز بخش های مختلفی از جمله مجموعه اتاق‌های تمیز، آزمایشگاه­ها و شرکت‌های دانش بنیان، شتابدهنده را شامل می‌شوند که زمیه ساز تبدیل دانشگاه به نسل سوم و چهارم می‌گردد و ضروری است که با شتاب بیشتری پیگیری گردد.

سپس دکتر امیرخانی ضمن اشاره به رسالت و ماموریت ستاد مبنی بر راهبری ظرفیت های کشور در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: اولویت‌های ستاد به نحوی برنامه‌ریزی شده که بتوان به زیر ساخت های لازم جهت آموزش و تربیت نیروی انسانی، توسعه فناوری‌ و تولید محصولات ذیربط دست یافت و در نهایت پاسخ به نیازهای درمانی را فراهم نمود. لذا ضروری است مراکز جامع نیز در همین چارچوب حرکت نمایند.

دکتر ده‌مرده‌ئی ریاست جدید مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مرکز جامع سعی نموده تاکنون بر اساس تعهدات حرکت نماید و تمامی تلاش ها در جهت برنامه ریزی، تسریع در امور و تحقق اهداف مرکز جامع خواهد شد.

سپس دکتر حمیدیه ضمن تاکید بر لزوم حمایت از شرکت‌های نوپا و تلاش برای پیشرفت آنها بیان داشت: مراکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در سطح کلان مناطق کشور از مهم‌ترین زیست بوم‌های توسعه علوم و فناوری‌های این حوزه محسوب می‌گردند و نقش مهمی در این حوزه دارند لذا ضروری است تا حمایت از شرکت های نوپا و تلاش برای پیشرفت آنها را در دستور کار قرار دهند. همچنین می بایست اقدامات مقتضی نسبت به تغییر ساختار مراکز جامع در قالب مراکز نوآوری صورت پذیرد و تا زمان تصویب آن به طور مستمر مورد پیگیری قرار گیرند.

در پایان دکتر پازوکی ریاست دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: دانشگاه همچون موجودی جاندار و پویا است که همواره حرکتی رو به جلو دارد. در این راستا حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی علوم نوینی هستند که ضروری است به آنها پرداخته شود و دانشگاه تمامی تلاش خود را در راستای تحقق این امر خواهد نمود.

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZSvv