امید محققان برای تولید هیدروژل بهبود ترمیم نخاع پس از آسیب

ترمیم نخاع و بهبود عملکرد حرکتی پس از آسیب می تواند روزی با پلتفرم هیدروژل جدیدی که توسط محققان در چین ساخته شده است، امکان پذیر شود.

 

ترمیم نخاع و بهبود عملکرد حرکتی پس از آسیب می تواند روزی با پلتفرم هیدروژل جدیدی که توسط محققان در چین ساخته شده است، امکان پذیر شود.

هنگامی که نخاع به طور کامل قطع می شود، اتصالات عصبی و همچنین جریان خون قطع می شود و منجر به فلج می شود. برای بهبود نتایج ترمیم نخاع، محققان یک هیدروژل حساس به نور را در مدل موش آسیب نخاعی کاشتند. داربست هیدروژل به طور مداوم و آهسته تاکسول و فاکتور مشتق شده از استرومای اتصال دهنده کلاژن (SDF) -1 آلفا را آزاد می کند، دو ترکیبی که به طور هم افزایی برای ترمیم نخاع عمل می کنند.

تاکسول (فاکتور بارگذاری شده در لیپوزوم ها برای بهبود زایمان)  هدایت و تحریک رشد مجدد عصبی را به دنبال دارد. برای حفظ جریان خون در ستون فقراتاسیب دیده، محققان از سیتوکین، SDF-1alpha برای تشکیل و ترمیم شبکه ظریف عروق خونی استفاده کردند. با این وجود، مطالعات کمی تا به امروز بر ترمیم شبکه‌های میکروواسکولار در بافت آسیب‌دیده ستون فقرات متمرکز شده‌اند.

پروفسور زینگ لی از بیمارستان Xiangya از دانشگاه مرکزی جنوبی که همراه با پروفسور Jianwu Dai از موسسه این پژوهش را رهبری کردند، گفت: "یک تعامل بین اعصاب و عروق خونی وجود دارد که با هم ثبات عملکردهای عصبی مربوط به نخاع را حفظ می کنند."

هیدروژل بارگیری شده با تاکسول و SDF-1alpha باعث کاهش اسکار شد و باعث رشد طولانی مدت از نورون های نخاعی و تشکیل عروق خونی در سراسر ضایعه تا شش هفته پس از کاشت شد. لی و همکارانش یافته های خود را در Advanced Healthcare Materials گزارش می دهند.

با انتشار مداوم تاکسول و SDF-1alpha از هیدروژل کاشته شده، موش ها پس از شش هفته برخی از عملکردهای حرکتی اندام عقبی را به دست آوردند.

داربست هیدروژل مبتنی بر ژلاتین، به خودی خود، تشکیل بافت اسکار را کاهش می دهد، که می تواند با مسدود کردن اتصالات عصبی و جریان خون بین دو طرف ستون فقرات بریده شده، بهبودی را مختل کند. هیدروژل که با نور مرئی از شکل مایع تبدیل شده است  داربستی را برای بازسازی بافت با اندازه منافذ مناسب برای مهاجرت سلول های اندوتلیال و پیش ساز و همچنین رشد سلولی فراهم می کند.

لی گفت که در حالی که سایر سیستم‌های داربست توسط محققان دیگر برای ترویج بهبودی نخاع آسیب دیده استفاده شده‌اند، مزیت کلیدی رویکرد آنها ترکیب مؤثر بین این دو دارو و هیدروژل است که اثرات درمانی متقابل آنها را افزایش می‌دهد.

این نتایج دلگرم‌کننده هستند، اما نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که ما مدتی از بازیابی عملکرد حرکتی قابل توجه از طریق این شکل از ترمیم نخاع فاصله داریم. کار بیشتری برای اصلاح این درمان برای اتصال مجدد مدارهای عصبی و بازیابی عملکرد طبیعی حرکتی مورد نیاز است.

لی گفت: «یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در ترمیم آسیب نخاعی این است که چگونه می‌توان به بازسازی مدار عصبی ایده‌آل دست یافت، یعنی اینکه چگونه رشته‌های عصبی بازسازی‌شده را در سراسر محل آسیب هدایت کنیم تا به اندازه کافی اهداف اصلی خود را عصب دهی کنند.

 

Ref:https://www.advancedsciencenews.com/researchers-develop-hydrogel-for-improving-spinal-cord-repair-after-injury/

کلمات کلیدی
//isti.ir/Znrs