امید به درمان بیماری های لاعلاج با پرورش استعداد های خلاق
ساختن و آبادانی ایران با سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی خلاق و نوآور محقق می شود. در این مسیر پرورش دانش آموزان می تواند سرمایه گذاری برای آینده باشد. فعالیتی که در المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دنبال می شود.
ساختن و آبادانی ایران با سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی خلاق و نوآور محقق می شود. در این مسیر پرورش دانش آموزان می تواند سرمایه گذاری برای آینده باشد. فعالیتی که در المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دنبال می شود.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چند روزی از نیمه مرداد ماه گذشته است. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی این روزها نیز همچون روزهای دیگر سال پر رفت و آمد است. البته این بار به جای دانشجویان، این دانشگاه میزبان دانش آموزانی پر انرژی و با انگیزه است که دوره های تابستانی المپیادهای مختلف را می گذرانند.
در طبقه دوم، درست پله ها که به اتمام می رسد در کلاسی دانش آموزان دختر و پسر حضور دارند، برخی مشغول بحث با یکدیگر هستند و برخی مطالعه می کنند و سر در لپ تاپ دارند. از جای جای کشور آمده اند. تهران، کردستان، خراسان، فارس، لرستان، آذربایجان، بوشهر ، اصفهان و ...
دور هم جمع شده اند تا با تلاش و همتشان آینده کشور را به بهترین شکل رقم بزنند. 35 دانش آموز که برگزیدگان دومین مرحله از چهارمین المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی هستند و اکنون در مدرسه تابستانه حضور دارند. گردهمایی برای افزایش دانش، برای پیشرفت ایران و ساختن آینده.
سلول های بنیادی، حوزه ای که کشورهای مختلف به سرعت در حال سرمایه گذاری روی آن هستند تا علاجی برای بسیاری از بیماری ها باشد. حضور در جمع این دانش آموزان پرانرژی، خلاق و نوآور نشاط و امید را به افراد تزریق می کند.
هر یک از این دانش آموزان دارای ذهنی خلاق هستند که با قرار گرفتن آنها در مسیر درست می توان آینده درخشانی را برای کشور متصور شد.
سید محمد سینا رضوی دانش آموزی از استان اصفهان است که به حوزه سلول های بنیادی علاقه بسیاری دارد و حضور در این المپیاد را فرصتی مغتنم برای رشد خود می داند.
او می گوید: تعامل با سایر دانش آموزان آن هم از نقاط مختلف ایران جدا از بحث آموزش علمی، آشنایی با دغدغه های متفاوت را به همراه دارد. همچنین ارتباط با اساتید برجسته این حوزه نیز از دیگر نقاط قوت این حضور است. بسیاری از دانش آموزان ایده های خوبی در این حوزه دارند و با اندکی آموزش و اطلاعات این ایده ها به خوبی پرورش می یابد.
سید محمد هاشمی نژاد دانش آموزی از تهران نیز معتقد است که کلاس های آموزشی و سطح علمی آنها بالا است و حضور مسئولان المپیاد در جمع دانش آموزان را از اتفاقات خوب این المپیاد می داند.
او همچنین کوتاه بودن این دوره را یک مشکل مهم می داند و بیان می کند: المپیادهای دیگر 45 روز است و دو هفته برای تقویت یک نسل و تربیت نسل کارآفرین برای حوزه سلول های بنیادی کم است. از سویی دوره های طولانی تر باعث ایجاد ارتباط صمیمی تر میان دانش آموزان و موجب کسب اطلاعات بیشتر از اساتید می شود.
از مشهد نیز در این جمع حضور دارند. سینا شکری دانش آموزی از این شهر است که ابراز می کند: در مدارس تدریس خاصی برای حوزه سلول های بنیادی وجود ندارد.
او از تجربه اش در این دوره می گوید و بیان می کند: فعالیت های عملی که در دوره انجام می دهیم بسیار جذاب است. حوزه این علم گسترده است و با افزایش طول دوره فرصت کافی برای پرداختن به آن مهیا می شود.
شکری همچنین ابراز می کند: در پایان دوره باید طرح و ایده ای خلاقانه را در قالب پروپزال ارائه دهیم که خود آموخته هایمان را به نوعی نمایش می دهد.
برگزاری المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به عنوان حرکتی سازنده از 4 سال پیش توسط ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد تا با سرمایه گذاری بر روی دانش آموزان آینده ای روشن برای کشور در این حوزه ساخته شود.
در حال حاضر دانش آموزان برگزیده و راه یافته به مرحله سوم در اردوی علمی تابستانه حضور دارند و در این اردوی تابستانی دانش آموزان با شرکت در کارگاه های آموزشی و مهارت آموزی در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی توانمندتر می شوند و با بازدید از پژوهشگاه ها و شرکت های فناور در این حوزه در جریان پیشرفت های علمی و دستاوردهای آن قرار می گیرند.
ارسال به دوستان