امکان درمان پارکینسون با کمک سلول های بنیادی اتولوگ

درمان احتمالی جدید با سلول های بنیادی برای بیماری پارکینسون پیشنهاد شد.

پس از اینکه دانشمندان توانستند با موفقیت آسیب عصبی را در مدل های حیوانی بازسازی کنند، یک درمان احتمالی جدید با سلول های بنیادی برای بیماری پارکینسون پیشنهاد شد.

دانشمندان موسسه تحقیقاتی Scripps و دانشگاه Cardiff از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی گرفته شده از سلول‌های پوستی دو فرد مبتلا به بیماری پارکینسون، برای رشد نورون‌های جوان استفاده کردند. آنها این سلول ها را به موش‌های مبتلا به پارکینسون پیوند زدند و مشاهده کردند که رشد  سلول‌های جدید، می‌تواند نورون‌های آسیب‌دیده را جایگزین کند و به طور بالقوه آسیب‌های فیزیکی ناشی از اختلالات عصبی را معکوس کند.

در حالی که دیگر مطالعات بالینی در حوزه سلول های بنیادی در حال انجام است، این اولین موردی است که با روش درمانی اتولوگ انجام می شود.

تاکنون هیچ درمان قطعی برای بیماری پارکینسون یافت نشده است، به همین دلیل این روش درمانی موثر، می تواند در پیشرفت این بیماری مداخله کند و حتی آسیب های موجود را معکوس کند.

در سراسر جهان، حدود 10 میلیون نفر درگیر بیماری پارکینسون هستند.

دکتر جین لورینگ، استاد مرکز پزشکی بازساختی در موسسه Scripps در این خصوص می‌گوید: «آگاهی از آنکه کدام ژن‌ها در پیش‌سازهای عصبی روشن می‌شوند، می‌تواند به محققین کمک کند تا سلول‌ها را قبل از پیوند غربال کنند. امکان تحلیل بیان ژن، احتمال موفقیت پیوند را تا حد زیادی بهبود می بخشد.»

محققین بر این باورند که با استفاده از سلول های iPS، که دارای طیف وسیعی از پتانسیل تمایز سلولی هستند، می‌توانند درمان‌های جدیدی را برای بیماری های هانتینگتون، نارسایی قلبی و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن(AMD) ارائه کنند.

 

لینک خبر:

https://newatlas.com/medical/stem-cells-neurons-parkinsons-disease/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZRzw