امضا تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و فناوری مشترک در زمینه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی بین دانشگاه علوم پزشکی ایران و انستیتو پاستور ایران

این تفاهم نامه به منظور فراهم ساختن زمینه‌ی همکاری‌های سازنده آموزشی، پژوهشی، فناوری و تجاری سازی در زمینه حوزه های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به ویژه در حوزه های چشم، ارتوپدی و پوست منعقد گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، در نشست روز سه شنبه  24 اردیبهشت ماه 98، تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی ایران و انستیتو پاستور ایران با محوریت همکاری های علمی و فناوری در زمینه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی توسط دکتر کوهپایه زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی امضا و مبادله شد.

این تفاهم نامه به منظور فراهم ساختن زمینهی همکاری‌های سازنده آموزشی، پژوهشی، فناوری و تجاری سازی در زمینه حوزه های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به ویژه در حوزه های چشم، ارتوپدی و پوست منعقد گردید.

در ابتدای این جلسه دکتر ناصریپور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اهمیت همکاری مراکز مختلف علمی پژوهشی در راستای کاربردی نمودن دانش کسب شده تاکید نمود و افزود: در این خصوص انستیتو پاستور یکی از برترین مراکز جهت توسعه این نوع همکاری ها می باشد.

وی افزود:  باید به جنبه‌های کلینیکال و همچنین تبدیل علم به ثروت نگاه ویژه ای شود و همچنین تدوین آیین نامه ها در این راستا بسیار حائز اهمیت است.

سپس دکتر حمیدیه از این همکاری ابراز خرسندی نمود و گفت: کشور عزیزمان ایران در حوزه سلول های بنیادی پیشرفت بسیار خوبی داشته است و ابراز امیدواری کرد که این همکاری منجر به پیشرفت چشمگیری در این حوزه گردد.

 وی افزود: در حال حاضر کشور ژاپن پایتخت علم سلول های بنیادی پرتوان القایی است و طبق برنامه ریزی های صورت پذیرفته در حال تعامل برای بومی سازی این فناوری در کشور هستیم. وی ادامه داد با توجه به اینکه تعاملات مناسبی با ژاپن در این زمینه داریم، امیدواریم به زودی همپای کشورهای مطرح دنیا قادر به اجرای پروژه های درمانی بر اساس فناوری iPS باشیم.

در ادامه دکتر امیرخانی گفت: اگر در این حوزه همانند گذشته به درستی حرکت نماییم می توانیم سهمی از بازار جهانی داشته باشیم. وی تاکید نمود هم اکنون زمان ترجمان دانش و اندیشیدن به محصول و تجاری سازی است.

دکتر امیرخانی به انستیتو پاستور ایران به عنوان یک مرکز علم و فناوری نوین که نقش مهمی از گذشته تا کنون ایفا نموده است اشاره نمود و بیان داشت: امروز از انستیتو پاستور ایران انتظار می‌رود هم راستای فناوری نوین پیش برود. در این راستا دانشگاه هایی از جمله دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز زیرساخت‌های لازم و نسل جوان جهت انجام پروژه ها و خدمات بالینی را در اختیار دارد.

وی تعامل این همکاری این دو قطب را موجب هم افزایی بیشتر دانست و گفت: می بایست از خدمات و توانمندی های بخش های مختلف به درستی استفاده نماییم تا محصول و فراورده سلول وارد بازار شود و به نیازها پاسخ دهد.

در ادامه دکتر شاهسوارانی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های ژاپن در حوزه سلول های بنیادی گفت: از زمان تولید سلول های بنیادی iPSC  در موسسه سایرا تحت رهبری دکترشینیا یاماناکا‌، ژاپن در زمینه تحقیقات مختلف ورود نموده و حتی در مورد شبکیه چشم و قلب به سطح آزمایشات کلینیکی رسیده است.

سپس دکتر کوهپایه زاده ریاست دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ما در دانشگاه به دنبال فناوری و تبدیل علم به ثروت هستم و می بایست در راستای تبدیل شدن به دانشگاه نسل 3 گام بردایم تا بتوانیم به درستی حرکت نماییم و شاهد توسعه دانشگاه باشیم. وی همراهی گروهی باسابقه همچون پاستور را  در این مسیر ارزشمند برشمرد.

سپس دکتر بیگلری ریاست انستیتو پاستور ایران گفت: در دنیای امروز علم با سرعت بسیار زیادی در حرکت است و ما نیز می بایست با سرعت مناسبی حرکت نماییم. اکنون انستیتو پاستور ایران با قدمت 100 ساله به دنبال هم راستایی با فناوری های نوین است. وی بر اثرگذاری این نوع تفاهم نامه ها تاکید نمود و افزود: این تفاهم نامه ها و پروژه ها میتواند از هدر رفت هزینه ها جلوگیری و ارزوش افزوده قابل توجهی بهمراه داشته باشد.

در پایان پس از امضای تفاهم نامه بین طرفین مقرر گردید یک کمیته کاری جهت پیشبرد این تفاهم نامه تشکیل و جلسات متعدد دیگری برگزار گردد.

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZsV1