استفاده دانشمندان از فوتوایمونوتراپی برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول های سرطانی برای اولین بار در جهان

دانشمندان با موفقیت یک درمان انقلابی سرطان را توسعه دادند که سلول های سرطانی میکروسکوپی را روشن میکند و از بین می برد و این پیشرفتی است که جراحان را قادر میسازد تا به طور مؤثرتری بدخیمی را در بیماران هدف قرار داده و از بین ببرند.



 دانشمندان با موفقیت یک درمان انقلابی سرطان را توسعه دادند که سلول های سرطانی میکروسکوپی را روشن میکند و از بین می برد و این پیشرفتی است که جراحان را قادر میسازد تا به طور مؤثرتری بدخیمی را در بیماران هدف قرار داده و از بین ببرند.

 یک تیم اروپایی متشکل از مهندسان، فیزیکدانان، جراحان مغز و اعصاب، زیست شناسان و ایمونولوژیست ها از بریتانیا، لهستان و سوئد برای طراحی فرم جدید فوتوایمونوتراپی با یکدیگر همکاری کردند.

 کارشناسان بر این باورند که این روش پس از جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و ایمونوتراپی به پنجمین درمان مهم سرطان در جهان تبدیل خواهد شد.

 درمان با نور فعال کننده سلولهای سرطانی را مجبور میکند تا در تاریکی بدرخشند و به جراحان کمک میکند تا اکثر تومورها را در مقایسه با تکنیک های موجود حذف کنند و سپس سلول های باقی مانده را در عرض چند دقیقه پس از اتمام جراحی از بین ببرند. در اولین کارآزمایی جهانی روی موش های مبتلا به گلیوبلاستوما، یکی از شایع ترین و تهاجمی ترین انواع سرطان مغز، اسکن ها نشان داد که درمان جدید حتی کوچکترین توده سلول های سرطانی را برای کمک به جراحان برای برداشتن آنها روشن کرده و سپس باقیمانده ها را از بین میبرد.

 کارآزمایی های شکل جدید فوتوایمونوتراپی، به رهبری موسسه تحقیقات سرطان لندن، همچنین نشان داد که این درمان باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی می شود که میتواند سیستم ایمنی را برای هدف قرار دادن سلول های سرطانی در آینده فعال کند و نشان می دهد که میتواند از عود گلیوبلاستوما پس از جراحی جلوگیری کند.  اکنون محققان همچنین در حال مطالعه درمان جدید برای نوروبلاستومای کودکان هستند.

 دکتر گابریلا کرامر-مارک، سرپرست این مطالعه، گفت: «درمان سرطان های مغز مانند گلیوبلاستوما ممکن است سخت باشد و متأسفانه، گزینه های درمانی بسیار کمی برای این بیماران وجود دارد.  جراحی به دلیل محل تومورها چالش برانگیز است و بنابراین روشهای جدید برای دیدن سلولهای تومور که باید در طول جراحی برداشته شوند و سپس درمان سلولهای سرطانی باقیمانده، میتواند مفید باشد.»

 رهبر تیم ICR در تصویربرداری مولکولی پیش بالینی اضافه کرد: «مطالعه ما نشان میدهد که یک درمان فوتوایمونوتراپی جدید با استفاده از ترکیبی از نشانگر فلورسنت، پروتئین وابسته و نور نزدیک به طول موج فروسرخ میتواند سلول های گلیوبلاستومای باقیمانده را در موش ها شناسایی و درمان کند. در آینده، ما امیدواریم که بتوان از این رویکرد برای درمان گلیوبلاستوم انسانی و سایر سرطا های بالقوه استفاده کرد.»

 این درمان ترکیبی از رنگ فلورسنت ویژه با عواملی برای هدف قرار دادن سرطان است.  در آزمایشی که روی موش ها انجام شد، نشان داده شد که این ترکیب به طور چشمگیری دید سلول های سرطانی را در طول جراحی بهبود می بخشد و زمانی که بعداً توسط نور مادون قرمز فعال می شود، باعث ایجاد اثر ضد توموری می شود.

 دانشمندان ICR، امپریال کالج لندن، دانشگاه پزشکی سیلزیا، لهستان، و شرکت سوئدی AffibodyAB معتقدند که درمان جدید می تواند به جراحان کمک کند تا تومورهای چالش برانگیز مانند سر و گردن را راحت تر و موثرتر حذف کنند.

 این تلاش مشترک عمدتاً توسط مرکز علوم همگرایی تحقیقات سرطان انگلستان در ICR و کالج امپریال لندن تأمین مالی شد - مشارکتی که دانشمندان بینالمللی را از تخصصهای مهندسی، فیزیکی و علوم زیستی برای یافتن راههای نوآورانه برای مقابله با سرطان گرد هم میآورد.

 پروفسور اکسل بهرنز، رهبر تیم سلول های بنیادی سرطان در ICR گفت: "کار میان رشته ای برای یافتن راه حل های نوآورانه برای مقابله با چالش هایی که در تحقیق، تشخیص و درمان سرطان با آن روبرو هستیم، حیاتی است - و این مطالعه یک نمونه عالی آن است."

 این تحقیق رویکرد جدیدی را برای شناسایی و درمان سلول های گلیوبلاستوما در مغز با استفاده از نور برای تبدیل یک محیط سرکوب کننده سیستم ایمنی به محیطی آسیب پذیر از نظر ایمنی نشان میدهد و پتانسیل هیجان انگیزی را به عنوان درمانی در برابر این نوع تومور مغزی تهاجمی دارد.

 پس از چندین دهه پیشرفت در درمان سرطان، چهار رویکرد اصلی موجود امروزه - جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و ایمونوتراپی - به این معنی است که تعداد بیشتری از افراد مبتلا به این بیماری می توانند به طور موثر درمان شوند و تعداد زیادی می توانند سال ها سالم زندگی کنند.

 با این حال، نزدیکی برخی از تومورها به اندام های حیاتی بدن به این معنی است که ایجاد راه های جدید برای درمان سرطان حیاتی است تا پزشکان بتوانند بر خطر آسیب رساندن به بخش های سالم بدن غلبه کنند.  کارشناسان بر این باورند که فتوایمونوتراپی می تواند راه حل این مسئله باشد.

 هنگامی که تومورها در نواحی حساس مغز مانند قشر حرکتی رشد می کنند که در برنامه ریزی و کنترل حرکات ارادی نقش دارد، جراحی گلیوبلاستوما می تواند سلول های توموری را پشت سر بگذارد که درمان آنها بسیار سخت است - و این بدان معناست که بیماری می تواند بعدا حتی تهاجمی تر عود کند.

 درمان جدید از مولکول های مصنوعی به نام آفی بادی استفاده می کند.  اینها پروتئین های کوچکی هستند که در آزمایشگاه مهندسی شده اند تا به یک هدف خاص با دقت بالا متصل شوند، در این مورد پروتئینی به نام EGFR مورد هدف قرار می گیرد- که در بسیاری از موارد گلیوبلاستوما جهش یافته است.

 سپس این آفی بادی ها با یک مولکول فلورسنت به نام IR700 ترکیب شدند و قبل از جراحی به موش ها تزریق شدند.  تابش نور به ترکیبات باعث درخشش رنگ شده و مناطق میکروسکوپی تومورها در مغز را برای جراحان برجسته می کند.  سپس لیزر به نور مادون قرمز تبدیل می شود که باعث فعالیت ضد توموری شد و سلول های باقی مانده را پس از جراحی از بین می برد.

 دکتر چارلز ایوانز، مدیر اطلاعات پژوهشی در تحقیقات سرطان انگلستان، گفت: «فوتوایمونوتراپی میتواند به ما کمک کند تا سلول های سرطانی را که نمیتوان در طول جراحی حذف کرد، هدف قرار دهیم، که ممکن است به افراد کمک کند پس از درمان عمر طولانی تری داشته باشند».  او هشدار داد که همچنان چالش های فنی برای غلبه بر آنها وجود دارد، مانند رسیدن به تمام قسمت های تومور با نور مادون قرمز، اما افزود که «از اینکه ببیند این تحقیق چگونه توسعه خواهد یافت، هیجانزده است.


https://www.theguardian.com/society/2022/jun/17/scientists-harness-light-therapy-to-target-and-kill-cancer-cells-in-world-first




کلمات کلیدی
//isti.ir/ZXku