استفاده از چاپگر سه بعدی برای تولید Biomesh، افقی به سوی ترمیم فتق(Hernia)

محققان کالج پزشکی بیلور (TX ، ایالات متحده آمریکا) برای غلبه بر عوارض فتق پس از جراحی ، یک پروتزی به نام Biomesh طراحی کردند. رویکرد آن‌ها بازسازی و پشتیبانی مکانیکی از محل آسیب دیده است، این در حالی است که به عنوان یک سیستم تعدیل کننده التهاب نیز عمل می‌کند. این تحقیق به تازگی در مجله Advance Material به چاپ رسیده است.

 

 

محققان کالج پزشکی بیلور (TX ، ایالات متحده آمریکا) برای غلبه بر عوارض فتق پس از جراحی ، یک  پروتزی به نام Biomesh طراحی کردند. رویکرد آن‌ها بازسازی و پشتیبانی مکانیکی از محل آسیب دیده است، این در حالی است که به عنوان یک سیستم تعدیل کننده التهاب نیز عمل می‌کند. این تحقیق به تازگی در مجله Advance Material  به چاپ رسیده است.

فتق بیماری است که در آن، قسمت داخلی بدن از طریق ضعف عضله یا دیواره بافت اطراف آن تحت فشار قرار می گیرد. بیشتر روش های ترمیم فتق شامل کاشت پروتز با عمل جراحی به منظور حمایت و تقویت ناحیه آسیب دیده است. با این حال ، این ایمپلنت های مش می توانند به اندام های احشایی بیمار بچسبند و به دنبال کوچک شدن و سخت شدن مش منجر به درد مزمن ، انسداد روده و خونریزی شود.

نویسنده مطالعه ، Crystal Shin ازکالج پزشکی بیلور اظهار داشت:"اگرچه ایمپلنت های فتق از نظر مکانیکی قوی هستند و از بافت شکم پشتیبانی می کنند و احساس راحت تری را برای بیمار فراهم می کند، سه روز پس از جراحی ، ایمپلنت می تواند التهابی را ایجاد کند که طی دو تا سه هفته بر اندام های اطراف اثر گذارد."

التهاب ناشی از کاشت پروتز را می توان با دارو کنترل کرد اما این داروها با جلوگیری از مهاجرت سلولهای ایمنی به محل آسیب دیده از بهبودی جلوگیری می‌کنند.

سیتوکین های التهابی پس از جراحی در محل مش جمع می‌شوند. بسیاری از این سیتوکین ها خاصیتی دارند که دارای بار سطحی مثبت می باشند. از نویسندگان این مطالعه، بیان داشت: "ما سیستم Biomesh را با بار سطحی منفی طراحی نمودیم تا سیتوکین های دارای بار مثبت را جذب کند چرا که بارهای الکتریکی مخالف، یکدیگر را جذب می کنند." "ما انتظار داشتیم كه به دام انداختن سیتوكین ها در مش، اثر التهابی آنها را كاهش داده و ترمیم فتق و روند ترمیم را بهبود می بخشد.

 نتایج این مطالعه مهر تاییدی بر فرضیه طراحی این پروتز بود. بطوریکه این ماده جدید توانست سیتوکین های دارای بار مثبت را جذب کند ، در حالی که همه خواص الاستیک خود را حفظ می کند و برای سلولهای انسانی غیر سمی می باشد.

در پایان این نکته قابل توجه است که در این پژوهش برای اولین بار به تولید یک پروتز با نام  Biomesh پرداخته شده است که پیشرفت عمده ای در ترمیم جراحی فتق و سایر نقایص بافت نرم به حساب می‌آید.

با این وجود قبل از ورود این تکنولوژی به حوزه درمانی، همچنان نیازمند مطالعات پیش بالینی بیشتری است. ساخت Biomesh بسیار قابل تکرار ، مقیاس پذیر و قابل اصلاح است.

Link:https://www.regmednet.com/3d-printed-biomesh-developed-to-promote-hernia-repair/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZJ3q