استفاده از هیدروژل هیالورونیک اسید دوپامین متاکریله شده، به عنوان یک حامل موثر برای سلول‌های بنیادی در درمان بازسازی پوست

سلول­های بنیادی مشتق شده از چربی (ADSCs)[1] در تحقیقات بازسازی پوست پتانسیل خوبی را نشان می­دهند. در مطالعه قبلی عدم موفقیت خود-ترمیمی پوست با ضخامت کامل در ناحیه آسیب با قطر بیش از 4 سانتی متر گزارش شد.

 

سلول­های بنیادی مشتق شده از چربی (ADSCs)[1] در تحقیقات بازسازی پوست پتانسیل خوبی را نشان می­دهند. در مطالعه قبلی عدم موفقیت خود-ترمیمی پوست با ضخامت کامل در ناحیه آسیب با قطر بیش از 4 سانتی متر گزارش شد. درمان با سلول­ های بنیادی در تسریع بازسازی پوست نویدبخش بوده است. با این حال، نرخ بقای پایین سلول­های پیوندی به دلیل عدم محافظت در حین و پس از پیوند منجر به کارایی پایین می‌شود.

از این رو، زیست مواد موثر برای تحویل و نگهداری ADSCها برای اهداف بازسازی پوست به فوریت مورد نیاز است. Meihua Gong و همکاران، اسید هیالورونیک را با متاکریلیک انیدرید به طور کووالانسی پیوند دادند و سپس محصول را به صورت کووالانسی با دوپامین برای تهیه اسید هیالورونیک متاکریله دوپامین (DA-MeHA)[2] متصل کردند. آزمایش‌های آن­ها نشان داد که هیدروژل DA-MeHA محکم به نقص زخم پوستی می‌چسبد و تکثیر سلولی را در شرایط آزمایشگاهی و بازسازی نقص پوستی را در داخل بدن افزایش می‌دهد. آنالیز مکانیکی نشان داد که اثر مفید هیدروژل DA-MeHA همراه با ADSCs بر ترمیم نقص پوستی ممکن است ارتباط نزدیکی با مسیر سیگنالینگ Notch داشته باشد. ADSCهای هیدروژل DA-MeHA سطوح بالایی از فاکتورهای رشد ترشح می‌کنند و بنابراین برای بهبود زخم پوستی بسیار موثر هستند. این هیدروژل DA-MeHA ممکن است به عنوان یک حامل موثر برای سلول های بنیادی استفاده شود، زیرا کارایی ADSCها را در بازسازی پوست افزایش می‌دهد.

منبع:

Gong, M., Yan, F., Yu, L. et al. A dopamine-methacrylated hyaluronic acid hydrogel as an effective carrier for stem cells in skin regeneration therapy. Cell Death Dis 13, 738 (2022). https://doi.org/10.1038/s41419-022-05060-9

 



[1] Adipose-derived stem cells

[2] Dopamine-methacrylated hyaluronic acid

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zqcu