استفاده از نوعی لنز برای انتقال دارو به شبکیه چشم

در حال حاضر، اغلب بیماری های شبکیه نیازمند تزریق چشمی و ایمپلنت هایی هستند که عوارض جانبی را با خود به همراه دارند و برخی از آن ها بسیار خطرناک است.

در حال حاضر، اغلب بیماری های شبکیه نیازمند تزریق چشمی و ایمپلنت هایی هستند که عوارض جانبی را با خود به همراه دارند و برخی از آن ها بسیار خطرناک است. تقریبا یک چهارم بیمارانی که متحمل تزریق چشمی می شوند، بهبود نمی یابند که این بدلیل اثرات سوزن روی چشم آن ها است. در تلاش برای یافتن راهی غیر تهاجمی، محققان سعی داشته اند که از لنزهای تماسی حامل دگزامتازون برای بیماری های التهابی چشم استفاده کنند.

 در مطالعات پیش درمانگاهی روی مدل های یووئیت چشمی و ادم ماکولا به عنوان دو نوع بیماری التهابی چشمی، لنزها به طور بی خطری انتقال دارو به شبکیه چشم ظرف مدت یک هفته را انجام دادند. در حقیقت، با شگفتی لنزها غلظتی بیش از 200 برابری دگزامتازون در مقایسه با قطره های چشمی را به شبکیه منتقل کردند و این در حالی بود که هیچ عوارض جانبی نیز نداشتند. به عقیده محققان، این لنزهای تماسی حامل دارو می توانند یک آزادسازی با ثبات از داروی مد نظر را در یک دوره طولانی مدت انجام دهند. امید می رود که بزودی کارآزمایی های بالینی مربوط به استفاده از این لنزها در مورد بیماران انسانی انجام گیرد.

Reference:https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0142961219303849?via%3Dihub

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZTc2