استفاده از درمان های هیدروژلی برای ترمیم مخزن اکسیژن سلول های بنیادی مغز

امروزه رقابت بسیاری میان محققان برای بازسازی بافت مغزی آسیب دیده به علت سکته مغزی وجود دارد. اما یکی از موانع موفقیت، زنده نگه داشتن سلول های بنیادی به اندازه کافی، برای حل این مشکل است.

 

امروزه رقابت بسیاری میان محققان برای بازسازی بافت مغزی آسیب دیده به علت سکته مغزی وجود دارد. اما یکی از موانع موفقیت، زنده نگه داشتن سلول های بنیادی به اندازه کافی، برای حل این مشکل است. به طور معمول، از مشکلات درمان‌های هیدروژل بیومتریک تزریقی می توان به کمبود اکسیژن و نبود یک شبکه عروقی در اطراف بافت آسیب دیده مغز و بنابراین نرخ بالای مرگ سلولی اشاره کرد.

اکنون، هیدروژل هیبریدی ساخته شده توسط محققین، هم سلول‌های مورد نیاز برای ترمیم بافت را ایجاد می کند و هم منبع اکسیژن را فراهم می‌کند تا بهترین شانس برای استقرار در محل را به آنها بدهد.

دیوید نیسبت، پروفسور دانشگاه ملبورن استرالیا، در این خصوص توضیح داد: "پس از آسیب حاصل از سکته مغزی، یک بخش مرده در مغز و سیستم خونی فرد بوجود می آید. بنابراین، ما برای حمایت از سلول ها تا زمانی که بافت خونی ترمیم شود، نیاز به سیستم خون رسانی موقت داریم."

طی تحقیقات پنج ساله تیم پرفسور دیوید نیسبت، ژلی بر پایه ی آب ساخته شده است که حاوی پروتئین مصنوعی مبتنی بر میوگلوبین بوده و آزادسازی مداوم اکسیژن مورد نیاز سلول‌های بنیادی را برای زنده ماندن و تبدیل شدن آنها به سلول های تخصصی فراهم می‌کند.

پرفسور کلر پریش، همکار این پروژه، در این خصوص گفت: ما شاهد این بودیم که هیدروژل حاوی میوگلوبین و سلول های بنیادی بافت آسیب دیده مغز را ترمیم می کند. تجزیه و تحلیل عملکرد هیدروژل پس از 28 روز، نشان داد که بقا و رشد سلول های بنیادی جدیدی که برای عملکرد سالم مغز مورد نیاز هستند، در مقایسه با هیدروژل بدون میوگلوبین، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

با وجود محدودیت‌های تکنولوژی پیوند سلولی، مانند نرخ بقای ضعیف سلول‌ها در گرافت‌های بزرگ، تخریب سلولی و انتشار دور از محل موردنظر، محققان معتقدند که پیشرفت آن‌ها کمک بزرگی برای توسعه درمان‌های مؤثر فراهم می‌کند.

 

لینک خبر:

https://newatlas.com/medical/biological-oxygen-tank-for-stem-cells-boosts-brain-tissue-repair/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZF9v