ارگانوئیدهای حلزون گوش ، رویکردی جدید برای ارزیابی داروهای بازسازی کننده سلول های شنوایی

 

محققان دانشگاه نانجینگ (روابط عمومی چین) به تازگی یک مدل ارگانوئید برای تشکیل سلول های مویی شنوایی حلزون طراحی کرده اند. از این سیستم مبتنی بر کشت، می توان برای شناسایی درمانهای احیا کننده ای که رشد این سلول ها را تقویت می کنند استفاده کرد که خود می‌تواند راه جدیدی برای درمان کم شنوایی ارائه دهد. تحقیقات و نتایج این تحقیقات در مجله Stem Cell Reports منتشر شده است.

در حالی که سلولهای شنوایی از دست رفته در حیواناتی مانند ماهی و پرندگان قابل جایگزینی هستند ، پستانداران نمی توانند این سلولها را بازسازی کنند. بطوریکه به دنبال یک آسیب پیامدهای بسیار جدی تری بر توانایی شنیدن انسان دارد.

سلول های مویی شکل در گوش برای شنوایی ما بسیار مهم هستند. کاهش شنوایی جزئی یا کامل می تواند در نتیجه افزایش سن ، بیماری ، قرار گرفتن در معرض صداهای بلند یا برخی مواد شیمیایی رخ دهد.

 

این تیم در تحقیقات خود تصمیم گرفت تا روشن کند که آیا بازسازی سلول های مو در انسان در شرایط مناسب امکان پذیر است یا خیر.

این تیم با استفاده از بافت حلزون موش های نوزادی ، ارگانوئیدهای حلزونی و ساختارهای بافتی شبیه گوش داخلی را تولید کردند.

 هنگامی که این شبیه سازهای گوش شروع به رشد مو کردند، تیم تحقیقاتی مجموعه ای از چندین داروی مورد تأیید FDA ایالات متحده را بررسی کردند تا تعیین کنند که آیا تشکیل سلول های مو تحریک می شود یا خیر. در نتیجه یک ماده ، یک داروی ضد سرطان به نام regorafenib ، توانست این کار را انجام دهد. این دارو نه تنها باعث رشد مو در این ارگانوئیدها می شود، بلکه باعث تشکیل سلول های مو می شود و حتی سلول های مو را در بافت حلزون موش که در اثر تماس شیمیایی آسیب دیده اند ، بازسازی می کند.

این تحقیق راه را برای استفاده از روش های غربالگری با توان بالا برای شناسایی محرک‌های بازسازی سلول های مو در پستانداران به عنوان یک درمان بالقوه برای نقص شنوایی هموار می کند. اما این نکته قابل توجه است که نتیجه بخش بودن این نتایج برای انسان ، نیازمند تحقیقات بیشتر است.

Ref:https://www.regmednet.com/cochlear-organoids-enable-screening-for-hair-cell-regenerating-drugs/

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zuar