ارزیابی نانوذرات لیپیدی کاتیونی حساس به pH و کاربرد آن برای بافت ها و انواع مختلف سلول

بررسی اخیر در Chemical and Pharmaceutical Bulletin به طراحی مولکولی لیپیدهای کاتیونی حساس به pH و کاربرد آن‌ها برای بافت‌ها و انواع مختلف سلول‌ها می‌پردازد.

بررسی اخیر در Chemical and Pharmaceutical Bulletin به طراحی مولکولی لیپیدهای کاتیونی حساس به pH و کاربرد آن‌ها برای بافت‌ها و انواع مختلف سلول‌ها می‌پردازد. محققان همچنین کاربرد نانوذرات لیپیدی (LNPs) را برای تحویل ماکرومولکول‌های مختلف از جمله اسید ریبونوکلئیک تداخلی کوچک (siRNA)، الیگونوکلئوتید آنتی‌سنس، RNA پیام‌رسان (mRNA)، و سیستم تکرارهای کوتاه پالیندرومیک با فاصله منظم خوشه‌ای (CRISPR) توصیف می‌کنند.

درمان انواع بیماری‌های ناشی از جهش‌ها و تنظیم نادرست بیان ژن‌ها با استفاده از داروهای رایج به دلیل محدودیت در انتخاب‌پذیری، میل ترکیبی و نقش RNAهای ترجمه نشده آن‌ها دشوار است. بنابراین چندین رویکرد جایگزین برای درمان بیماری‌های مقاوم به درمان مختلف اتخاذ شده است. برای مثال  Onpattro® اولین داروی RNA مداخله‌گر (RNAi) است که در درمان پلی‌نوروپاتی آمیلوئید خانوادگی ناشی از جهش در ژن ترانس تیرتین استفاده می‌شود. داروهای siRNA و واکسن‌های mRNA که از نانوذرات لیپیدی (LNP)  تهیه شده‌اند، دارو یا پروتئین مورد نظر را کپسوله می‌کنند؛ در نتیجه آن را از تخریب آنزیمی محافظت می‌کنند و به طور مؤثر آن را به سیتوزول سلول‌های هدف می‌رسانند. به طور معمول LNPها از 4 نوع لیپید شامل یک لیپید کاتیونی (CL)، یک فسفولیپید (PL)، کلسترول و یک لیپید پگیله شده (PEG) تشکیل شده‌اند.

در حال حاضر CLهای حساس به pH استاندارد طلایی هستند. به طور خاص CLهای حساس به pH مبتنی بر آمین سوم در pH فیزیولوژیک، تقریباً خنثی هستند و خواص کاتیونی را در یک محیط اسیدی ضعیف ایجاد می‌کنند. با تحقیق در مورد بهترین گریز اندوزومی، پایداری فعالیت فوزوژنیک، تحویل سیتوزولی و فعالیت کارآمد، توسعه CLهای قوی یکی از پیشرفت‌ها در زمینه LNPها است. مطالعه حاضر به جنبه‌های مهم چگونگی بهبود ایمنی زیستی LNPها از جمله به حداکثر رساندن ویژگی سلول‌های کبدی، کاهش دوز CL و توسعه CLهای زیست تخریب پذیر نیز می‌پردازد.

https://www.news-medical.net/news/20211207/An-assessment-of-pH-sensitive-cationic-lipid-nanoparticles-for-drug-delivery.aspx

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZJqt