ارتباط ژن‌ها با پرتوانی و سهولت خودتخریبی در سلول‌های بنیادی جنینی

شبکه‌های ژنی در سلول‌های بنیادی جنینی انسان، پرتوانی خود را حفظ می‌کنند و مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلولی را با ظرافت تنظیم میکنند.

شبکه‌های ژنی در سلول‌های بنیادی جنینی انسان، پرتوانی خود را حفظ می‌کنند و مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلولی را با ظرافت تنظیم میکنند. اکتشافات نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی معیوب دارای مکانیسم داخلی هستند تا اطمینان حاصل شود که قبل از اینکه بتوانند عملکرد سلول‌ها و بافت‌های آینده را به خطر بیندازند، از بین می‌روند. جزئیات کار در 28 اکتبر در مجله Genes and Development منتشر شد. محققان دانشگاه ماساچوست از یک رویکرد غربالگری یکپارچه از دست دادن و افزایش عملکرد در مقیاس ژنوم استفاده کردند. هنگامی که ژن‌های شناخته شده برای کنترل پرتوانی حذف شدند، hESC ها به طرز شگفت انگیزی مقاومت خود را در برابر مرگ افزایش دادند.

این رفتارهای مرتبط به ویژه در یک تنظیم‌کننده سلول‌های بنیادی به نام مجموعه SAGA مشهود بود. کمپلکس SAGA نقش اصلی را در شکل‌گیری و عملکرد سلول‌های بنیادی جنینی انسان (hESCs) ایفا می‌کند. حذف آن از hESCs رشد هر سه لایه زایایی را مهار کرد. بسیاری از ژن‌هایی که تشکیل hESC را تنظیم می‌کنند، در رشد سرطان‌ها نقش دارند.

https://www.genengnews.com/news/in-embryonic-stem-cells-genes-link-pluripotency-and-ease-of-self-destruction/

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zbvt