آیا می توان بافت اسکار قلب را مجدداً به کاردیومیوسیت های سالم برنامه ریزی کرد؟

محققان یک بستر قابل اعتماد و پایدار برای برنامه ریزی مجدد فیبروبلاست های انسان به کاردیومیوسیت های سالم ایجاد کرده اند و نقشه راه مولکولی را برای هدایت برنامه ریزی دقیق و کارآمد قلب ارائه می دهند.

 

 

محققان یک بستر قابل اعتماد و پایدار برای برنامه ریزی مجدد فیبروبلاست های انسان به کاردیومیوسیت های سالم ایجاد کرده اند و نقشه راه مولکولی را برای هدایت برنامه ریزی دقیق و کارآمد قلب ارائه می دهند.

پس از وقوع حمله قلبی، توانایی قلب را برای ضربان موثر محدود می کند. محققان در موسسه قلب McAllister (موسسه قلب McAllister ؛ NC ، ایالات متحده) یک روش قابل اعتماد برای برنامه ریزی مجدد سلول های فیبروبلاست انسان به کاردیومیوسیت های سالم شناسایی کرده اند.

این مطالعه جدید ، که در مجله Cell Stem Cell منتشر شده است، از آخرین فناوری های تک سلولی و شبیه سازی ریاضی برای ایجاد یک پلت فرم پایدار، قابل تکرار و مینیمالیستی برای برنامه ریزی مجدد سلولی استفاده کرد.

نویسنده ارشد این مطالعه، لی کیان (موسسه قلب McAllister) ، قصد داشت برنامه ریزی مجدد قلب کاردیومیوسیت های انسانی را به واقعیت نزدیک کند. این تیم ترکیبی از ژنهای Mef2c ، Gata4 و Tbx5 را در دوزهای خاص برای سلولهای فیبروبلاست قلب انسان بررسی کرند.سپس برای افزایش کارایی، از MIR-133 استفاده کرده تا وقتی این مولکول با سه ژن اضافه می شود میزان کارایی سلول های فیبروبلاست باز برنامه ریزی شده به کاردیومیوسیت ها را 40 تا 60 درصد افزایش دهد.

این پژوهشگر اذعان داشت: "ما مطمئن هستیم که رویکرد بین رشته ای ما برای ترکیب آزمایشات بیولوژیکی با تجزیه و تحلیل ژنومی تک سلولی ، الهام بخش گام های مهم آینده در جهت درک ماهیت سلولهای کاردیومیوسیت انسان و تبدیل این دانش به درمانهای بازساختی است."

برای درک بیشتر این موضوع ، فرآیندهای مولکولی خاص تبدیل سلولها به کاردیومیوسیتها تحت نظر قرار گرفت و یک نقطه مهم تعیین شد که در آن سلول باید بین پیشرفت به کاردیومیوسیت یا بازگشت به فیبروبلاست "تصمیم گیری" کند. پس از اتخاذ این تصمیم، آبشار پروتئین های سیگنالینگ مسیر مولکولی را تعیین می کند که نوع سلول آنها را تعیین می کند.

محققان همچنین یک شاخص منحصر به فرد برای ارزیابی کمی فرایند برنامه ریزی مجدد ایجاد کردند. این نشان داد که برنامه ریزی مجدد قلب انسان به طور قابل توجهی کندتر از مدل های برنامه ریزی مجدد موش است.این تحقیق یک نقشه راه مولکولی با وضوح بالا برای برنامه ریزی دقیق و کارآمد برنامه ریزی مجدد کاردیومیوسیت ها ارائه می دهد و می تواند ابزارهای تحقیقاتی جدیدی را برای درک بهتر فرایندهای انتقال سرنوشت سلولی و برنامه ریزی مجدد در انسان ارائه دهد.

 

Ref:https://www.regmednet.com/could-cardiac-scar-tissue-be-reprogrammed-into-healthy-cardiomyocytes

 

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zcms