آیا سلول‌های CAR-NK جایگزین سلول‌هایCAR-T در درمان سرطان خواهند شد؟

در حالی که سلولهای CAR-T در بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان خون قادر به ایجاد واکنشهای بالینی قوی هستند ، اما از نظر سمیت نیز با موانع جدی روبرو هستند.

در حالی که سلولهای CAR-T در بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان خون قادر به ایجاد واکنشهای بالینی قوی هستند ، اما از نظر سمیت نیز با موانع جدی روبرو هستند. اما برخی از داده های اولیه ممکن است به یک روش جایگزین سلول درمانی اشاره داشته باشد که یک شرکت داروسازی بزرگ قصد دارد آن را تجاری کند.

مرکز تحقیقات سرطان اندرسون دانشگاه تگزاس ، نتایج اولیه از کارآزمایی بالینی فاز I / IIa خود را در مورد یک سلول درمانی با کمک سلول های  CAR-NK اعلام کرد ، که از سلولهای کشنده طبیعی  آلوژنیک به جای سلولهای T استفاده می کند و آنتی ژن سطح سلول CD19 را هدف قرار می دهد. داده های 11 بیمار مبتلا به لنفوم غیر هوچکین و لوسمی لنفوسیتی مزمن نشان داد که هشت نفر به درمان پاسخ دادند که هفت نفر از آن‌ها پاسخ کامل را از خود نشان دادند. بعد از پیگیری 13.8 ماهه ، بیماران همچنان هیچ شواهدی از بیماری نشان ندادند.

نکته مهم ، هیچکدام از بیماران سمیتهای مرتبط با CAR-Ts مانند سمیت عصبی و سندرم ترشح سایتوکاین CRS را تجربه نکردند. علاوه بر این ، در حالی که روشهای سلولی آلوژنیک که از سلولهای اهداکننده استفاده می کنند مدتهاست نگرانی در مورد بیماری پیوند در مقابل میزبان (GvHD) را جلب کرده اند ، این اتفاق رخ نداد. بیشترین سمیتی که رخ داده ناشی از عوامل شیمی درمانی مورد استفاده برای آماده سازی بیماران قبل از تزریق با سلول های CAR-NK بود.

سرپرست تیم تحقیقاتی این کارآزمایی یک پزشک ایرانی به نام دکتر کتایون رضوانی می‌باشد. شرکت Takeda سرمایه‌گذاری جهت انجام فازهای بعدی کارآزمایی بالینی و تجاری سازی این محصول را بر عهده دارد.

Reference:https://medcitynews.com/2020/02/early-data-show-car-nk-cells-potential-to-overcome-car-t-toxicity-and-takeda-is-interested/

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zpt3