آیا سلول درمانی مبتنی بر CAR-T می تواند پیوند کلیه را بهبود بخشد؟

محققین مایو کلینیک کشف کردند که سلول درمانی با کمک CAR-T می تواند یک رویکرد انقلابی برای پیوند اعضا برای بیمارانی ارائه دهد که به سختی قابل انطباق هستند و مستعد رد پیوند می باشند.

محققین مایو کلینیک کشف کردند که سلول درمانی با کمک CAR-T می تواند یک رویکرد انقلابی برای پیوند اعضا برای بیمارانی ارائه دهد که به سختی قابل انطباق هستند و مستعد رد پیوند می باشند.

تحقیقات پیشگامانه آنها بر استفاده از سلول های CAR-T مشتق شده از سیستم ایمنی بدن خود بیمار برای جلوگیری از رد اندام های اهدایی متمرکز است. بیماران حساس افرادی هستند که دارای سطوح بالایی از آنتی بادی هستند که باعث می شود سیستم ایمنی آنها به اندام های اهدا کننده بالقوه واکنش منفی نشان دهد. این بیماران اغلب با دوره های انتظار طولانی برای پیوند مواجه می شوند. تحقیقات این مطالعه در Kidney International منتشر شده است.

 تامبی جارمی، نویسنده این مطالعه و نفرولوژیست پیوند در مایو کلینیک فلوریدا، در این خصوص می‌گوید: «این مطالعه برای ارزیابی امکان استفاده از ایمونوتراپی که سلول‌های B را که باعث ایجاد حساسیت در بیمارانی که منتظر پیوند کلیه هستند حذف می‌کند، طراحی شده است. این تحقیق یکی از اولین گام‌ها در جهت بکارگیری سلول‌های CAR-T در زمینه پیوند برای تلاش در جهت در دسترس قرار دادن اندام‌های اهداکننده بیشتر برای پیوند و کاهش مدت انتظار بیمارانی است که به کلیه جدید نیاز دارند.

محققان در آزمایشگاه Hong Qinنوع جدیدی از سلول درمانی CAR-T را توسعه دادند که پروتئینی به نام گیرنده فاکتور فعال کننده سلول (BAFF-R)B را هدف قرار می دهد که این فاکتور در سلول های B وجود دارد. سلول های B نقش کلیدی در تنظیم سیستم ایمنی و تولید آنتی بادی دارند. محققین درحال بررسی این مسئله هستند که آیا سلول‌های BAFF-R CAR-T می‌توانند سلول‌های B را که باعث ایجاد حساسیت می‌شوند، هدف قرار داده و حذف کنند.

 

 

برای این مطالعه، محققان سلول‌های BAFF-R CAR-T را از 10 بیمار که به پیوند عضو حساس بودند تولید کردند. 9 نفر از آنها پیوند کلیه و یک نفر پیوند ریه دریافت کرده بود.

Qin، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: "ما سلول‌های T را از مقدار کمی از خون بیمار جدا کردیم. سپس این سلول‌های CAR-T برای شناسایی و خنثی کردن سلول‌های B حامل یک آنتی‌ژن خاص مهندسی شدند و به طور موثر سلول‌های حساس را هدف قرار داده و از بین می‌برند."

مایو کلینیک اکنون در حال آماده سازی برای تولید سلول های BAFF CAR-T برای آزمایش در مراحل اولیه آزمایشات بالینی است. این یکی از اولین تحقیقات در مورد استفاده از ایمونوتراپی برای بیماری های فراتر از سرطان است. این تحقیق با همکاری ایمونوتراپی بازساختی مایو کلینیک و برنامه تحقیقاتی ترجمه CAR-T، بخش پیوند مایو کلینیک فلوریدا و بخش هماتولوژی و انکولوژی مایو کلینیک انجام شده است. لازم به ذکر است تحقیقات بیشتری برای تایید یافته های این مطالعه مورد نیاز است.

 

لینک خبر:

https://medicalxpress.com/news/2024-04-car-cell-therapy-kidney-transplants.html

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z56x