FDA تمام آزمایشات CAR-T آلوژن (منبع سلولی از فرد غریبه) را به علت نگرانی از مسائل ایمنی آنها متوقف ساخته که ابهاماتی را درباره آینده ویرایش ژن ایجاد کرده است

تحلیلگران انتظار دارند که توقف مطالعات بالینی ولو پس از ماه ها پژوهش و پیگیری برطرف شود، اما با این وجود در این مرحله نمی توان سناریوهای دیگر را رد کرد.

 

 FDA امواج تکان دهنده ای را در زمینه مطالعات بر روی  CAR-Tهای عمومی (off-the-shelf) ایجاد کرده و در واکنش به رخداد یک ناهنجاری که می تواند عامل بالقوه سرطان باشد، به تمام آزمایشات بالینی درمانهای کارتی سل به روش آلوژن AlloCAR (منبع سلولی از فرد غریبه) دستور توقف داده است.

به دنبال این خبر، ابهامات زیادی ایجاد شده است که دامنه پیامدهای احتمالی آن می تواند از ایجاد تأخیری کوتاه در مطالعات آلوژن تا رخداد مسائلی دشوارتر برای انواع سلول درمانی عمومی ادامه داشته باشد.

تحلیلگران انتظار دارند که توقف مطالعات بالینی ولو پس از ماه ها پژوهش و پیگیری برطرف شود، اما با این وجود در این مرحله نمی توان سناریوهای دیگر را رد کرد. اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده است حاکی از این است که یک بیمار مبتلا به لنفوم که سابقا تحت درمانهای شدید قرار گرفته بود، پس از دریافت داوطلبانه یک دوز تزریقی CAR-T آلوژن علیه CD19 (ALLO-501A)، دچار کاهش در تمامی رده های سلولی خون شد. تجزیه و تحلیل بیوپسی سلول­هایCAR-T  علیه  CD19، وقوع یک ناهنجاری کروموزومی را در نمونه آشکار ساخت.

یکی از شرکت های تخصصی فعال این ناهنجاری را به FDA گزارش داد و منجر شد تا آژانس تمام آزمایشات بالینی AlloCAR-T را متوقف کند. گستره پاسخ FDA نشانگر احتمال بروز ناهنجاری های کروموزومی عامل سرطان است.

فراتر از آن، در این مرحله حدس و گمان ها بیش از واقعیت وجود دارند. یک سوال اساسی این است که چگونه سلول ها دچار این ناهنجاری شده اند. تغییرات کروموزومی سلولها ممکن است در طی فرایند ویرایش ژن یا مرحله توسعه و تکثیر سلولی رخ داده باشد.

بسته به ریشه اصلی، فناوری ویرایش TALEN که توسط شرکت تخصصی مربوطه استفاده می­شود، یا هر نوع درمانی که نقطه خاصی از کروموزوم را تغییر می دهد، ممکن است با مشکلاتی روبرو شود که به طور بالقوه باعث تنزل در بیوتکنولوژی یا به طور گسترده تر در زمینه درمان با سلول های T عمومی می شود. به همین ترتیب، این شوک می تواند به تأخیر و اتخاذ اقدامات احتیاطی در این شرکت ختم شود. با این وجود تحلیلگران خوشبین هستند.

"نهایتا، ما فکر می کنیم پس از برآورد ما در مورد" چندین ماه "بازبینی و بررسی فرایند تولید و انتشار نتایج کاوش ها، خطر ویرایش ژنی بنیادین، دگرگونی و سایر عوامل نگران کننده در بیمار، این توقف برطرف خواهد شد. تحلیلگران در یادداشتی برای سرمایه گذاران ذکر کرده اند که "ما فکر می کنیم یک تأخیر کوتاه مدت در افزایش سهام اتفاق خواهد افتاد - اما خطر/نفع هنوز برای بیماران زیاد بوده و بایست به کارآزمایی بالینی اجازه داد به جلو حرکت کند - و سهام باید به جایگاه پیشین خود بازگردد."

سهام آلوژن در واکنش به اخبار بیش از 30 درصد کاهش یافت و از بالای 24 دلار به زیر 17 دلار سقوط کرد. عواقب ناشی از این توقف، شرکت های دیگر را نیز تحت تأثیر قرار داده است. سهام Cellectis ، شرکت بیوتکنولوژی دارنده فناوری ویرایش ژن TALEN، 17 درصد کاهش یافت و سهام CRISPR دچار افت شد که نشان دهنده پیامدهای بالقوه و گسترده این خبر است. در مقابل، سهام در Autolus Therapeutics درصد افزایش یافت زیرا سرمایه گذاران با توجه به مشکلات رقبای درمانهای عمومی، در محصول CAR-T اتولوگ این شرکت تجدیدنظر کردند.

Ref:https://www.fiercebiotech.com/biotech/fda-stops-all-allogene-s-car-t-trials-over-safety-scare-raising-questions-about-future-gene

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZUks