ضرورت گسترش فناوری های مرتبط با سلول های بنیادی در اصفهان

جلسه شورای استانی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی استان اصفهان با حضور دکتر حمیدیه، دبیر ستاد، دکتر رضایی استاندار استان اصفهان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، رئیس شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان و دیگر نمایندگانی از دانشگاه اصفهان، دانشگاه آزاد، پژوهشگاه رویان و دانشگاه صنعتی اصفهان در روز چهارشنبه 98/4/26 در استانداری اصفهان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، جلسه شورای استانی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی استان اصفهان با حضور دکتر حمیدیه، دبیر ستاد، دکتر رضایی استاندار استان اصفهان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، رئیس شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان و دیگر نمایندگانی از دانشگاه اصفهان، دانشگاه آزاد، پژوهشگاه رویان و دانشگاه صنعتی اصفهان در روز چهارشنبه 98/4/26 در استانداری اصفهان برگزار گردید.

در ابتدای جلسه دکتر رضایی ضمن بیان مسائل حائز اهمیت در سطح استان عنوان کرد: اقدامات و کارهای متعدد و پراکنده ای در اصفهان انجام می شود که ضرورت هماهنگی و انسجام در اجرای این کارها برای رسیدن به هدف مشخص وجود دارد و باید کارهای گروهی را با مدیریت، هماهنگی و یکپارچگی انجام دهیم. استاندار اصفهان تصریح کرد: ظرفیت‌های خوبی در این استان وجود دارد. وی در همین راستا از تشکیل معاونت فناوری در استانداری اصفهان خبر داد و گفت: وجود این معاونت در استانداری به توسعه علم و فناوری در استان اصفهان کمک بسیاری می نماید. استاندار اصفهان ماموریت ها و اولویت های مدنظر دبیر ستاد را اولویت استان در این حوزه دانست و عنوان کرد: با بررسی‌های انجام شده یک درصد از بودجه طرح های کل استان را به فناوری های حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی اختصاص می دهیم.

در ادامه نمایندگان دانشگاه آزاد، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه اصفهان، پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان به ارائه گزارشی در رابطه با ظرفیت های موجود و فعالیت های انجام شده در حوزه‌ی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی پرداختند.

دکتر حمیدیه ضمن اشاره به اهمیت موضوع پیوند سلول های بنیادی خونساز افزود: حضور بیمارانی از استانهای دیگر در تهران برای انجام پیوند قابل توجیه است اما با وجود نیروی انسانی مجرب و زیر ساخت های فراوان، مراجعه بیماران اصفهانی به تهران هیچ توجیهی ندارد و خواستار تسریع راه اندازی  مرکز پیوند سلول های بنیادی خونساز استان اصفهان شد. دبیر ستاد اظهار داشت: اولین بخش پیوند مغز استخوان ایران از اصفهان آغاز شد اما بعد از مدتی متوقف شد و هم اکنون لازم است به وضعیت بیماران پیوند مغز استخوان و همچنین شبکه ملی اهدا کنندگان سلول های بنیادی در استان اصفهان توجه ویژه ایی شود.

وی تصریح کرد: نیروی انسانی متخصص و خوبی در اصفهان وجود دارد و در صورتی که این استان به حرکت در آید همه ایران را بدنبال خود به پیش می برد. 

دبیر ستاد خاطرنشان کرد: ایران برای پیشرفت به استان اصفهان نیاز دارد. صنعتگران خوب و ارزشمند ایران از استان اصفهان هستند و در صورتی که حمایت لازم از صنعتگران اصفهانی  میتوانیم درحوزه ی علوم نوین هم پیا کشورهای دیگر حرکت کنیم.

دکتر حمیدیه در ادامه ضمن اشاره به فعالیت های مطح شده در جلسه عنوان کرد: فعالیت هایی که در این جلسه عنوان شد  جای امیدواری بسیاری دارد و با وجود زیرساخت های موجود میتوان به رشد  پژوهش و فناوری های این حوزه کمک نمود.

در پایان دکتر چنگیز رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: گسترش فناوری های مرتبط با سلول های بنیادی برای اصفهان یک ضرورت است. فناوری های مرتبط با سلول های بنیادی بازار تضمین شده ای در استان اصفهان دارد. وی ادامه داد: استان اصفهان دیگر کشش توسعه و گسترش کشاورزی و صنعت را ندارد و باید به توسعه صنایع با تکنولوژی بالا و و علوم نوین در سطح استان توجه داشته باشیم.

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZJe1