زندگی عاری از سرطان به دنبال کارآزمایی ایمنی درمانی، در مردی با تنها یکسال فرصت زندگی

 مردی که پس از تشخیص نوع تهاجمی سرطان، تنها یک سال فرصت زندگی داشت، اکنون به لطف کارآزمایی یک رویکرد درمانی شخصی سازی شده در بریتانیا، عاری از بیماری است.



 مردی که پس از تشخیص نوع تهاجمی سرطان، تنها یک سال فرصت زندگی داشت، اکنون به لطف کارآزمایی یک رویکرد درمانی شخصی سازی شده در بریتانیا، عاری از بیماری است.

 رابرت گلین، 51 ساله، جوشکاری از ورسلی در منچستر بزرگ، گفت که اگر نتایج قابل توجه کارآزمایی ایمونوتراپی انجام شده توسط بنیاد کریستی NHS در منچستر حاصل نمی شد، «اکنون اینجا نبودم».

 گلین یک روز قبل از تولد 49 سالگی خود در ژوئن 2020، پس از تجربه درد شدید در کتف که خواب را از چشمان او ربوده بود، به سرطان مجرای صفراوی داخل کبدی مبتلا شد.

 این بیماری تهاجمی که به عنوان سرطان مجاری صفراوی نیز شناخته می شود، باعث می شود سلول های پوشاننده مجاری صفراوی بیش از آنچه باید، تکثیر و رشد کنند.  مجاری صفراوی لوله های کوچکی هستند که کبد، کیسه صفرا و روده باریک را به هم متصل می کنند.  آنها پس از صرف غذا مایع صفرا را در روده آزاد می کنند که به هضم چربی کمک می کنند.


 در زمان تشخیص گلین، سرطان به غده فوق کلیوی و کبد او سرایت کرده بود و تومورهای بزرگی برای جراحی وجود داشت. سرطان او به عنوان مرحله 4 طبقه بندی شد، که پیش آگهی بسیار ضعیفی دارد.


 او گفت: "از پزشک خواستم صادق باشد و به من بگوید که اگر به همان شکلی که بودم ادامه دهم چقدر فرصت دارم، و او گفت تنها دوازده ماه."


 سالانه حدود 1000 نفر در بریتانیا به سرطان مجرای صفراوی مبتلا می شوند.  براساسمطالعاتایالاتمتحدهکهدرموردسرطانکبددرانگلستانذکر


شده است، برای افرادی مانند گلین که سرطان آنها به سایر اندام ها گسترش یافته است، از هر 50 نفر (2٪) تنها یک نفر پنج سال پس از تشخیص زندگی کرده است.


 گلین به کریستی ارجاع شد، جایی که او را کاندیدای خوبی برای شرکت در کارآزمایی بالینی یک داروی ایمونوتراپی که قبلاً برای استفاده در سرطان ریه، کلیه و مری تایید شده بود، در نظر گرفتند.  ایمونوتراپی با کمک به سیستم ایمنی بدن در شناسایی و حمله به سلول های سرطانی عمل می کند.


 تجزیه و تحلیل قبل از درمان تومور گلین نشان داد که تومور گلین دارای بار جهش بالایی است (تعداد زیادی جهش ژنتیکی در سلول ها) که نشان می دهد او می تواند پاسخ خوبی به درمان داشته باشد.


 این درمان که به صورت قطره‌ای انجام می‌شود و به سیستم ایمنی بدن فرد کمک می‌کند با سرطان مبارزه کند، با شیمی‌درمانی استاندارد ترکیب شد.


 تومور در کبد او از 12 سانتی متر به 2.6 سانتی متر کاهش یافت، همچنین تومور غده آدرنال او از 7 سانتی متر به 4.1 سانتی متر کوچک شد.  این بدان معنا بود که گلین توانست در ماه آوریل تحت عمل جراحی قرار گیرد تا تومورهای خود را از بین ببرد.


به طور غیرقابل باوری جراحان تنها بافتی مرده را در محل توده پیدا کردند که به این معنی بود که درمان تمام سلول های سرطانی را از بین برده بود.  آنها اصلاً هیچ سلول سرطانی فعالی پیدا نکردند.  آنها تومورها را دو بار آزمایش کردند زیرا نمی‌توانستند نتایج آن را باور کنند.


 یکی از پرستاران در کریستی گفت که این یک معجزه است.  من این کلمه را دوست ندارم - من تنها یک جوان معمولی هستم - اما قطعاً قابل توجه است.  بدون کارآزمایی من اینجا نبودم.»


 گلین از زمان عمل خود در آوریل امسال، دیگر نیازی به درمان نداشته است و اسکن های سه ماهه او نشان می دهد که او از سرطان پاک شده است.


 در حال حاضر مطالعات بیشتری با بیماران بیشتری انجام می شود، با این امید که درمان سرطان مجاری صفراوی تغییر کند.


 گلین پس از اطلاع از ارتباط بین چاقی و سرطان، رژیم غذایی خود را به کلی تغییر داد و با حذف تمام غذاهای فرآوری شده، شکر تصفیه شده زندگی خود را ادامه می دهد. او می‌گوید: «این حرکتی بود که برای تغییر زندگی‌ام به آن نیاز داشتم.


 پروفسور خوان واله، مشاور انکولوژیست در کریستی و متخصص برجسته جهان در سرطان مجاری صفراوی، می گوید: «رابرت به دلیل داشتن بار جهش بالا یا تعداد جهش های ژنتیکی بالا، در این ترکیب بسیار خوب عمل کرده است.

 "بیشتر بیماران مبتلا به این تشخیص، جهش‌های زیادی در سلول‌های سرطانی خود ندارند، بنابراین درمان آن‌قدر مؤثر نخواهد بود، با این وجود این نتایج اهمیت پزشکی شخصی‌سازی شده را برجسته می‌کند."


 نتایج این تحقیق و یک مطالعه بزرگ دیگر توسط همکاران در سرتاسر جهان به شدت پیش‌بینی می‌شود، زیرا می‌تواند منجر به تغییر در نحوه رفتار ما با بیمارانی مانند رابرت در آینده شود.



https://www.theguardian.com/science/2022/dec/30/man-year-to-live-now-cancer-free-after-immunotherapy-trial

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZoWv