درمان با CAR-NK ؛ رویکرد پیشگامانه ای در درمان های مبتنی بر CAR

بر مبنای موفقیت در درمان با سلول‌هایCAR-T که پیشرفتی در درمان سرطان‌های خون ایجاد کرده است، درمان CAR-NK نیز زمینه‌ای نوظهور در تحقیقات درمانی است که هدف آن تقویت پاسخ ایمنی در برابر سرطان است

بر مبنای موفقیت در درمان با سلول‌هایCAR-T که پیشرفتی در درمان سرطان‌های خون ایجاد کرده است، درمان CAR-NK نیز زمینه‌ای نوظهور در تحقیقات درمانی است که هدف آن تقویت پاسخ ایمنی در برابر سرطان است.

سلول های کشنده طبیعی (NK) مانند سلول های T، گلبول های سفید خون هستند که بخشی از مکانیسم دفاعی بدن محسوب می شوند. این سلول های NK پس از هر نوع اختلال در سیستم ایمنی فعال می شوند. سلول‌های سرطانی بیان مجموعه سازگاری بافتی اصلی (MHC) را کاهش می‌دهند تا از کشته شدن توسط سلول‌های T جلوگیری کنند و این پاسخ توسط سلول‌های NK علامت‌گذاری می شود که منجر به تشخیص سلول‌های سرطانی و کشته شدن آن ها می شود.

Biopharmas در تلاش است تا درمان CAR-NK را به بالین برساند. همچنین تعدادی از شرکت های دارویی همانند Artiva Biotherapeutics ،مستقر در سن دیگو نیز مشغول به تحقیق در حوزه CAR-NK هستند. پلتفرم تولید سلول درمانی این شرکت، مانند مرکز سرطان MD Anderson، از سلول های بند ناف یک اهدا کننده سالم استفاده می کند. به طور معمول از خون بند ناف در سرطان های خون استفاده می شود زیرا حاوی سلول های بنیادی خونساز هستند. طبق یک مقاله تحقیقاتی منتشر شده در حوزه نشانگرهای زیستی در Artiva، در مورد درمان با CAR-NK، با وجود تعداد زیادی سلول NK ساده که در خون بند ناف در گردش هستند، تعداد قابل توجهی از سلول های NK از خون بندناف جداسازی شده و به سلولهای بالغ و اجرایی تمایز داده میشوند. سپس در یک بیوراکتور کشت شده و فریز می‌شوند. هدف درمان های مبتنی بر NK برای درمان سرطان های خون مانند لنفوم CD30 مثبت و لنفوم غیر هوچکین و همچنین شرایط خود ایمنی مانند نفریت لوپوس است. سال گذشته، این شرکت اعلام کرد که مجوز سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) را برای درخواست داروی تحقیقاتی جدید IND درخصوص داروی AB-201، که یک درمان CAR-NK برای درمان تومورهای جامد می باشد، دریافت کرده است. به گفته مدیر اجرایی شرکتArtiva، AB-201 اولین کاندید درمانی CAR-NK بود که به نشانه های سرطان HER2 مثبت، مانند سرطان سینه و معده تمایل داشت.

 

لینک خبر:

https://www.labiotech.eu/in-depth/can-car-nk-therapy-pick-up-from-where-car-t-left-off

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z6fw