تولید سلول‌های اسپرم از سلول‌های بنیادی رویانی پریمات‌ها

با توجه به افزایش نرخ جهانی ناباروری در مردان، مطالعه‌ی جدیدی در ارتباط با سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونیال (SSCs) انجام شده، که امیدی تازه‌ای به درمان‌های بالینی آینده بخشیده است.

با توجه به افزایش نرخ جهانی ناباروری در مردان، مطالعه‌ی جدیدی در ارتباط با سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونیال (SSCs) انجام شده، که امیدی تازه‌ای به درمان‌های بالینی آینده بخشیده است.

این مطالعه که اخیراً در مجله‌ی "Science Fertility and Sterility" منتشر شده است، اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد سلول‌های اسپرم فعال را می‌توان در محیط آزمایشگاه، با استفاده از سلول‌های بنیادی رویانی پریمات‌های غیر انسان تولید کرد. به گفته‌ی محققین، این یافته یک پیشرفت بزرگ در جهت درمان‌‌های مبتنی بر سلول‌‌های بنیادی برای درمان ناباروری در مردان به شمار می‌رود؛ به طوری که حتی در مردانی که هیچ سلول اسپرم زنده‌ای تولید نمی‌کنند نیز موفقیت آمیز می‌باشد.  

بدین منظور محققین از سلول‌‌های بنیادی رویانی میمون‌ رزوس برای تولید سلول‌‌های اسپرم نابالغ، موسوم به اسپرماتید استفاده کردند و نشان دادند سلول‌های حاصل قادر به بارور سازی تخمک میمون رزوس می‌باشند. دانشمندان همچنین توانسته‌‌اند با استفاده از سلول‌‌های بنیادی موش، سلول‌های اسپرم ‌مانند تولید کنند؛ اما همانطور که مشخص است، تولید اسپرم جوندگان با انسان متفاوت می‌باشد. به همین علت از گونه‌ای استفاده کرده‌اند که بیشترین ارتباط را با گونه‌ی انسان دارد و در ساخت جنین‌های سالم موفق است. در حقیقت این میمون‌ها، مکانیسم‌های تولید مثلی مشابهی با انسان دارند؛ این ویژگی آن‌ها را به الگویی ایده‌آل و ضروری برای تحقیقات در درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی برای ناباروری در مردان تبدیل می‌کند.

در این راستا پژوهشگران قصد دارند به زودی گام مهم بعدی را برای کاشت این رویان‌ها در یک میمون رزوس جایگزین بردارند و بررسی کنند که آیا جنین‌‌های حاصل از این اسپرماتیدهای آزمایشگاهی، می‌توانند نوزادانی سالم تولید کنند؟

 

Ref:https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666335X21000665

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z8zs