برگزاری بیست و ششمین کارگروه شرکت های دانش بنیان در 5 محور:

تولید CAR-T cell، پزشکی مبتنی بر فرد، داربست هیدروژلی قابل جذب ، نوآوری در ساخت بایوپرینتر و درمان دوشن با فناوری کریسپر

.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، بیست و ششمین جلسه کارگروه شرکت‌های دانش ‏بنیان ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر امیرخانی دبیر شورای راهبردی، دکتر رجب زاده مدیر فناوری، تجاری‏‌سازی و بازار و دکتر بقایی، مدیر روابط عمومی و امور بین‏الملل ستاد و با حضور بیش از 35 نفر از نمایندگان شرکت های فعال در حوزه سلول ‏های بنیادی و پزشکی بازساختی در تاریخ 6  شهریور ماه 1398 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید. در این جلسه به منظور دریافت حمایت از ستاد پنج شرکت دانش بنیان به ارائه طرح های فناورانه خود پرداختند.

در ابتدا دکتر مرتضوی شرکت احیابن گرگان به ارائه طرحی با عنوان «طراحی و ساخت داربست هیدروژلی قابل جذب برای دیسک کمر» پرداخت. این طرح به دنبال منبع سلول های بنیادی بافت چربی  Adipose Mesenchymal Stem Cell  بعلاوه داربست هیدروژلی هیدروکسی آپاتیت- آلژینات- استرانشیومی برای بافت دیسک کمر بر روی مدل حیوانی سگ و خرگوش می باشیم که قابلیت بازسازی بافت دیسک بین مهره ای را دارا می باشد و بتوان آن ها را به صورت صنعتی در شرایط واقعی تولید نمود.

در ادامه نماینده شرکت کارایاخته طرح «تولید CAR-T cell» ، که مراحل ابتدایی آن با سرپرستی دکتر رهبری زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در راستای درمان لوسمی انجام شده است را ارائه کرد.

پس از آن دکتر محمدی  از شرکت ایده ناب در خصوص «تجاری‎سازی ایده های فناورانه ارائه» مباحثی را ارائه کرد. پس از طرح مباحث مربوط به تجاری‎ سازی و بحث و تبادل نظر با حضار،دکتر لرنژاد از شرکت پیشگامان پژوهش آناهیتا به ارائه طرحی با عنوان « شخصی سازی درمان سرطان معده از طریق مدل سازی سه بعدی بافت های سرطانی و تست های غربالگری (پزشکی فرد محور)» ارائه کرد. هدف از این پروژه سا خت مدل های سه بعدی (اورگانوئید) از بافت بیماران سرطانی معده درآزمایشگاه وتست داروهای ضد سرطانی و بررسی تاثیر آنها بر روی مدل های سرطانی فرد بیمار قبل از شروع درمان سرطان برای بهینه کردن درمان سرطان فردی و سالم سازی بیماران  سرطانی با کمترین هزینه  و با حداقل عوارض می باشد.

سپس دکتر غنوی از شرکت دانش بنیان غنوی طرح «طراحی و ساخت دستگاه پرینتر پوست زیست مصنوعی حاوی خطوط LANGER» را ارائه کردند. برای ترمیم زخم خصوصاً در سوختگیهای وسیع روشهای موجود اغلب کارایی ندارند. این پانسمانها اثرات متقابل سلولی و مولکولی و فرآیندهای بیولوژیکی را متوقف کرده یا به حداقل میرسانند. پانسمان بیولوژیک حاوی فیبروبلاست می تواند موجب تسریع در  بهبودی بافت زخم، و تسریع در سنتز بافت جدید شود.آنچه این روش را از تمامی روشهای دنیا متمایز میسازد، در این روش ابداعی پانسمان بیولوژیک توانایی تولید خطوط Langer  توسط بیوپرینت همزمان با ساخت ماتریکس سه بعدی در یک زمان ودر یک دستگاه صورت میگیرد.

در ادامه دکتر دیانتپور طرح « درمان بیماری دیستروفی عضلانی دوشن بکمک ژن درمانی با روش ویرایش ژنی کریسپر در انسان» را مطرح کردند. : بیماری ضعف عضلا نی دوشن یکی از شایعترین بیماری های ژنتیکی عصبی عضلانی می باشد و شیوع ان حدود یک در بین هر 2500 پسرمی باشد. این بیماری معمولا درسنین زیر ده سال موجب زمین گیر شدن بیمار شده و در سنین جوانی باعث مرگ بیمار میشود. تا کنون درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و ژن درمانی به کمک سیستم ویرایش  ژنی کریسپر (CRISPR-CAS9) افق روشنی را در این راه ایجاد کرده است.

به در پایان برخی از حاضرین به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص موارد مطروحه پرداختند.

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Z4t2