تجویز دوز بالاتر FLT190ژن درمانی Freeline ، درنخستین بیمار مبتلابه فابری شرکت کننده در کارآزمایی بالینی

اولین بیمار، دوز دوم و بالاتر FLT190، ژن درمانی تحقیقاتی Freeline Therapeutics برای بیماری Fabry که در فاز 1/2 کارآزمایی بالینی MARVEL-1 مورد بررسی قرار گرفته است، را دریافت کرد.



 اولین بیمار، دوز دوم و بالاتر FLT190، ژن درمانی تحقیقاتی Freeline Therapeutics برای بیماری Fabry که در فاز 1/2 کارآزمایی بالینی MARVEL-1 مورد بررسی قرار گرفته است، را دریافت کرد.

 تصمیم Freeline برای ادامه با سطح دوز بالاتر ۱۵۰۰ میلیارد وکتور ناقل به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (vg/kg) توسط داده‌های ایمنی و اثربخشی مثبت از گروه تززیق کننده کمترین دوز ۷۵ میلیارد vg/kg پشتیبانی شد.


 دو بیمار اول که با دوز پایین‌تر درمان شدند، به افزایش پایدار آلفا-گالاکتوزیداز A (Gal A)، آنزیم معیوب در بیماری فابری دست یافتند، و یکی از آنها چهار ماه پس از درمان دیگر از درمان جایگزین آنزیمی (ERT) استفاده نکرد.


 یک عارضه جانبی موقت میوکاردیت خفیف یا التهاب عضله قلب با این درمان گزارش شده است.

 Freeline انتظار دارد داده‌های به‌روزشده ایمنی و اثربخشی را در نیمه اول سال ۲۰۲۳ گزارش کند.
 
جهش در GLA، ژنی که دستورالعمل‌هایی را برای تولید Gal A ارائه می‌کند، علت اصلی بیماری فابری است.  یک آنزیم معیوب Gal A منجر به تولید مواد چرب گلوبوتریاوسیل سرامید (Gb3) و Lyso-Gb3 تاسطوح سمی می شودکه میتواندبه قلب،کلیه،پوست و سیستم عصبی مرکزی - مغز و نخاع آسیب برساند.

 FLT190 از یک ویروس مرتبط با آدنو اصلاح‌شده و بی‌ضرر تشکیل شده است که نسخه سالم ژن GLA را به سلول‌های کبدی منتقل می‌کند، بنابراین از تولید آنزیم Gal A عملکردی اطمینان می‌دهد.

 این درمان تک دوز مستقیماً در جریان خون تجویز می‌شود و انتظار می‌رود که نیاز به ERT استاندارد یا درمان کمکی را از بین ببرد.  ERT یک نسخه سالم از یک آنزیم را به بیماران ارائه می دهد، از سوی دیگر درمان با چاپرون حاوی مولکول های کوچکی است که به آنزیم های معیوب متصل می شوند و عملکرد آنها را بهبود می بخشند.


پاملا در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: "ما بر این باوریم که FLT190 با ارائه فعالیت آنزیمی بادوام بالاتر از محدوده طبیعی با یک درمان تک دوز، پتانسیل تغییر زندگی را برای افراد مبتلا به بیماری فابری دارد، و ما هیجان زده هستیم که این [گروه] را در MARVEL-1 آغاز کرده ایم."

 کارآزمایی MARVEL-1 دوزیابی (NCT04040049) ایمنی و اثربخشی FLT190 را در حداکثر 15 مرد مبتلا به بیماری کلاسیک Fabry، که با فقدان کامل یا تقریباً کامل Gal A مرتبط است، ارزیابی می‌کند.


 در مرحله اول افزایش دوز مطالعه، بیمارانی که قبلاً تحت درمان با ERT یا کمک درمانی قرار گرفته‌اند، دوزهای صعودی FLT190 را برای تعیین ایمن‌ترین و مؤثرترین دوز دریافت خواهند کرد.

 پس از تعیین دوز بهینه، FLT190 در بخش دوم کارآزمایی در بیمارانی که درمان قبلی دریافت نکرده‌اند، ارزیابی می‌شود.

 بیماران برای یک دوره نه ماهه تحت نظر خواهند بود و پس از آن ممکن است تصمیم بگیرند که برای حداقل پنج سال در یک مطالعه طولانی مدت شرکت کنند (MARVEL-2).

 هدف اصلی MARVEL-1 تعیین ایمنی درمان است.  اهداف ثانویه آن ارزیابی تغییرات در فعالیت Gal A و سطوح Gb3 و Lyso-Gb3 است.  عملکرد کلیه و قلب، کیفیت زندگی، و همچنین پاسخ های ایمنی به ویروس مرتبط با آدنو نیز ارزیابی خواهد شد.

 به گفته Freeline، توافقی با سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای تجویز دوز بیماران در MARVEL-1 در ایالات متحده در ماه مارس انجام شد، این شرکت اعلام کرد که پس از دریافت پشتیبانی از کمیته نظارت بر داده ها (DMC) به تجویز بیمار سوم با سطح دوز دوم ادامه خواهد داد.


 FLT190 به عنوان یک داروی اورفان برای بیماری فابری در ایالات متحده و اروپا تعیین شده است، وضعیتی که می تواند از طریق حمایت نظارتی و مشوق های مالی به تسریع توسعه و بررسی درمان کمک کند.


https://fabrydiseasenews.com/news/first-fabry-patient-receives-higher-flt190-gene-therapy-dose/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZVnv