به گفته فایزر ژن درمانی هموفیلی B در مطالعه کلیدی، خونریزی را کنترل می کند



 محققان مدتهاست که ژن درمانی های هموفیلی را مطالعه کردهاند و به دنبال جایگزینی تزریق هایی هستند که افراد مبتلا به این بیماری برای کنترل خونریزی خود تا آخر عمر مصرف می نند.

 در سال های اخیر، تحقیقات آنها موفقیت های بالینی در هر دو شکل «A» و «B» بیماری و در سال 2022، اولین تأییدیه های نظارتی را به همراه داشته است.  مقامات بهداشتی در اروپا در ماه اوت، ژن درمانی BioMarin Pharmaceutical را برای هموفیلی A تایید کردند، در حالی که ماه گذشته سازمان غذا و دارو، ژن درمانی CSL و UniQure را برای هموفیلی B تأیید کرد.

 فایزر روی یک درمان رقیب هموفیلی B کار میکند و دسترسی به fidanacogene elaparvovec را از طریق قرارداد ۲۰۱۴ با توسعه دهنده ژندرمانی Spark Therapeutics که بعداً توسط Roche خریداری شد، تضمین کرده است.

 هدف از درمان تجربی این است که از طریق یک ویروس مهندسی شده، نسخه های عملکردی ژنی را که مسئول دستور دادن به بدن برای ساخت پروتئین انعقادی فاکتور IX است، تحویل دهد.  ایده این است که پس از تزریق به بدن و جذب سلولها، ژن جایگزین باعث تولید فاکتور IX میشود و بخشی از توانایی انعقاد خون بدن را بازیابی میکند.

 نتایج حاصل از مطالعه Pfizer این فرضیه را تایید کرد که نشان می دهد بیماران تحت درمان با هموفیلی B متوسط تا شدید قادر به تولید سطوح فاکتور IX هستند که معمولاً با بیماری "خفیف" مرتبط است.  متوسط سطح فعالیت فاکتور IX در 15 ماهگی به 27 درصد از حد طبیعی رسید و پس از دو سال به 25 درصد رسید، که نشان می دهد اثر درمان ممکن است برای چندین سال ادامه داشته باشد.

 به نظر می رسد درمان به طور کلی به خوبی تحمل شود.  فایزر گفت هیچ عارضه جانبی شدید مرتبط با واکنش های انفوزیون، لخته شدن یا آنتی بادی علیه پروتئین فاکتور IX وجود نداشت.  هیچ مرگ و میر در این مطالعه گزارش نشده است.

 دو عارضه جانبی جدی با fidanacogene elaparvovec مرتبط بود: خونریزی از زخم روده که همراه با استفاده از استروئید رخ داد و افزایش آنزیم های کبدی با واسطه ایمنی.

 اگر FDA ژن درمانی فایزر را تایید کند، این ژن درمانی پس از CSL و درمان رقیب UniQure، Hemgenix، وارد بازار میشود که همچنین در کارآزماییهای بالینی، خونریزی و تزریق فاکتور را به شدت کاهش میدهد.  شرکت کنندگان در مطالعه اصلی Hemgenix پس از درمان سطوح بالاتری از فاکتور IX نسبت به فاکتور گزارش شده توسط فایزر برای درمان آن داشتند، اگرچه مقایسه مستقیم بین کارآزمایی ها می تواند گمراه کننده باشد.

 CSL و UniQure همچنین شامل بیمارانی میشوند که آنتیبادیهای قبلی برای ویروس مهندسیشدهای که برای توسعه ژن اصلاحشده استفاده میکنند، داشتهاند، در حالی که فایزر آنها را از کارآزمایی فاز 3 خود حذف کرده است.

 از نظر دانیل بریل، تحلیلگر ریموند جیمز، همگنیکس «بهنظر میرسد برتر» از درمان فایزر است.  او در یادداشت پنجشنبه خود به مخاطبان نوشت: «به این ترتیب، نباید هیچ خطری وجود داشته باشد که بیماران هموفیلی B منتظر بمانند تا درمان [فایزر] قبل از ادامه درمان با ژن درمانی در دسترس قرار گیرد».

 فایزر همچنین با مشارکت Sangamo Therapeutics در حال توسعه یک ژن درمانی برای هموفیلی A است، اما به دلیل نگرانیهای ایمنی آن را متوقف کرده بود.  FDA مجوز از سرگیری آزمایشات را در ماه مه به شرکت ها داد.  آنها انتظار دارند در اوایل سال 2024 به نتایجی دست پیدا کنند.


 فایزر یک ژن درمانی برای دیستروفی عضلانی دوشن در کارآزمایی های مرحله آخر نیز دارد.


https://www.biopharmadive.com/news/pfizer-hemophilia-b-gene-therapy-spark-bleeding/639477/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZvWv