ایمن تر شدن پیوند برای کودکان با استفاده از دوز منحصر بفرد داروی آماده‌سازی پیوند سلول‌های بنیادی

بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان مرکز Princess Máxima و بیمارستان کودکانWilhelmina ، دوز منحصر بفرد دارویی که برای آماده‌سازی کودکان جهت پیوند سلول‌های بنیادی استفاده می‌شود؛ این درمان را ایمن‌تر می‌سازد.

 

 

بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان مرکز Princess Máxima و بیمارستان کودکانWilhelmina ، دوز منحصر بفرد دارویی که برای آماده‌سازی کودکان جهت پیوند سلول‌های بنیادی استفاده می‌شود؛ این درمان را ایمن‌تر می‌سازد.  

پیوند سلول‌های بنیادی می‌تواند بخش مهمی از درمان برخی از کودکان مبتلا به سرطان خون باشد.

جلوگیری از رد سلول‌های بنیادی جدید توسط سیستم ایمنی، کلید موفقیت این درمان است. برای این منظور، کودکان قبل از پیوند با دارویی به نام آنتی‌تیموسیت گلوبولین (ATG) تیمار می‌شوند. این دارو سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند تا سلول‌های بنیادی خونی جدید بتوانند سلول‌های خونی سالمی را بسازند.

در واقع در این مطالعه جدید که در مجله برجسته The Lancet Haematology منتشر شده است، محققان تأثیر دوز شخصی ATG را بررسی کردند.

این تحقیق توسط شرکت داروسازی Sanofi، سازنده این دارو و ZonMw تأمین مالی شده است.

یک متخصص کودکان در پیوند سلول‌های بنیادی و یکی از نویسندگان برجسته این مطالعه توضیح می‌دهد: "هرچه سیستم ایمنی بدن پس از پیوند بهبود یابد، شانس بقای کودک بیشتر است. ما مشکوک بودیم که دوز بسیار بالا و زمان ‌بندی اشتباه دادن ATG به کودک، می‌تواند مانع از بازیابی سلول‌‌های ایمنی اهداکننده شود."

در گذشته دوز ATG بر اساس وزن بدن تعیین می‌شد؛ اما در مطالعه جدید، تعداد سلول‌های ایمنی قبل از پیوند سلول‌های بنیادی نیز در انتخاب دوز مناسب برای هر کودک لحاظ شده است.

لازم به ذکر است حدود 58 کودک که بین سال‌های 2015 تا 2018 پیوند سلول‌های بنیادی را دریافت کرده بودند، در این مطالعه شرکت کردند. یکی از محققان تیم، بهبود ایمنی و بقای این بیماران را با کودکانی که قبلاً با دوز استاندارد ATG درمان شده بودند، مقایسه کرد. سیستم ایمنی بدن 4 کودک از 5 کودک، طی 100 روز پس از پیوند سلول‌های بنیادی به طور کامل بهبود یافت. همچنین نسبت مشابهی از بیماران برای حداقل 3 سال پس از پیوند سلول‌های بنیادی زنده ماندند.

 

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220201/Individual-dosing-of-preparatory-drug-makes-stem-cell-transplants-safer-for-children.aspx

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZT3t