رگ‌های خونی مصنوعی بیماری های قلبی عروقی را درمان می‌کنند

دانشمندان در جدیدترین مطالعات خود رگ های خونی را با پرینت سه بعدی ساخته اند که می تواند به درمان بیماری های قلبی – عروقی کمک کند.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول بنیادی، به گفته کارشناسان، لوله‌های ژل‌مانند قوی و انعطاف‌پذیر که با استفاده از فناوری جدید چاپ سه‌بعدی ایجاد شده‌اند، می‌توانند نتایج را برای بیماران بای‌پس قلبی بهبود بخشند. این تحقیق در ژورنال Advanced Materials Technologies منتشر شده است.

توسعه رگ‌های مصنوعی می‌تواند به محدود کردن زخم، درد و خطر عفونت مرتبط با برداشتن وریدهای انسان در عمل‌ بای‌پس کمک کند. همچنین، این محصولات می توانند به کاهش شکست پیوندهای مصنوعی کوچک کمک کنند، که ممکن است به سختی در بدن جوش بخورند.

بر اساس این گزارش، در یک فرآیند دو مرحله ای، تیمی از محققان به رهبری دانشکده مهندسی دانشگاه ادینبورگ از یک دوک چرخان ادغام شده در یک چاپگر سه بعدی برای چاپ گرافت های لوله ای ساخته شده از ژل مبتنی بر آب استفاده کردند.

آنها متعاقباً گرافت چاپ شده را در فرآیندی به نام الکتروریسی تقویت کردند که از ولتاژ بالا برای بیرون کشیدن نانوالیاف بسیار نازک استفاده می کند و رگ خونی مصنوعی را در مولکول های پلی استر زیست تخریب پذیر می پوشاند. آزمایشات نشان داد که محصولات به دست آمده به اندازه رگ های خونی طبیعی قوی هستند.

درهمین حال، این تیم می‌گوید که این گرافت سه‌بعدی را می‌توان در ضخامت‌های ۱ تا ۴۰ میلی‌متر برای طیف وسیعی از کاربردها ساخت و انعطاف‌پذیری آن به این معنی است که می‌تواند به راحتی در بدن انسان ادغام شود. مرحله بعدی این مطالعه، شامل تحقیق در استفاده از اینرگ‌های خونی در حیوانات، و سپس آزمایش‌های بالینی بر روی انسان‌ها خواهد بود.

دکتر فراز فضل، از دانشکده مهندسی دانشگاه ادینبورگ و نویسنده اصلیاین تحقیق، اذعان داشت: "تکنیک ترکیبی ما، فرصت های جدید و هیجان انگیزی را برای ساخت سازه های لوله ای در حوزه مهندسی بافت ایجاد می‌کند."

بر اساس این گزارش، دکتر نوربرت راداچی، از دانشکده مهندسی دانشگاه ادینبورگ و دانشمند مسئول تحقیق، بیان کرد: "نتایج حاصل از تحقیقات ما به یک چالش طولانی مدت در زمینه مهندسی بافت عروقی می پردازد که در تلاش است مجرایی با خواص بیومکانیکی مشابه با رگ‌های انسان تولید سازد. با حمایت و همکاری مستمر، چشم انداز گزینه های درمانی بهبود یافته برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی-عروقی، می تواند به واقعیت بدلشود."

 

لینک خبر:

https://www.sciencedaily.com/releases/2024/07/240725154723.htm

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZS1y