استفاده از یک داروی فشارخون در روش ژن درمانی برای کنترل بیماری لوسمی

دانشمندان در مطالعات جدید خود دریافتند که می توانند با استفاده از داروی فشارخون در شیمی درمانی بیماران لوسمی کمک کنند

دانشمندان در مطالعات جدید خود دریافتند که می توانند با استفاده از داروی فشارخون در شیمی درمانی بیماران لوسمی کمک کنند. 

به گزارش ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول بنیادی، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه میسوری دریافتند که یک ژن درمانی هدفمند ممکن است لوسمی حاد میلوئیدی (AML) را نسبت به شیمی درمانی حساس‌تر کند و در عین حال از قلب در برابر سمومی که اغلب در اثر درمان سرطان ایجاد می‌شوند، محافظت کند. نتایج این تحقیق اخیراً در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است.

لوسمی حاد میلوئیدی شایع ترین نوع سرطان خون در بزرگسالان است و شیمی درمانی ناشی از آن می تواند بیماران را در معرض افزایش خطر آسیب قلبی قرار دهد. دکتر ژونلی کانگ و دانشجوهای دکترای وی، یی پان و چن وانگ، مطالعه‌ای را رهبری کردند که شباهت‌های بین لوسمی و بیماری‌های قلبی عروقی را بررسی می‌کرد. آنها یک هدف مشترک پیدا کردند:AGTR1، گیرنده ای که مسئول تکثیر سلولی است و در سلول های خونی بیماران مبتلا به لوسمی بیش از حد فراوان است.

براساس این گزارش، محققان از لوزارتان، داروی رایج برای درمان فشار خون بالا، برای مهار گیرنده AGTR1 در موش استفاده کردند. این امر رشد سرطان را مختل کرد، پیشرفت لوسمی را کند کرد و منجر به بقای طولانی‌تر شد. گام بعدی بررسی بیشتر اثربخشی لوزارتان در درمان بیماران انسانیمبتلا به لوسمی است.

پان یکی از محققان دراین رابطه گفت: «مدل‌های موش لوسمی از چندین جهت، از جمله تفاوت در سیستم ایمنی، ریزمحیط مغز استخوان و پاسخ به درمان‌ها، با بیماران انسانی متفاوت هستند. ما اکنون به دقت این یافته ها را در مطالعات انسانی تفسیر و ارزیابی می کنیم تا از ارتباطی معنی‌داراطمینان حاصل کنیم.»

اگر این یافته‌ها در آزمایش‌های بالینی انسانی تأیید شوند، فرآیند تأیید استفاده از لوزارتان در مقایسه با سایر داروها کوتاه‌تر خواهد بود، زیرا قبلاً توسط FDA تأیید شده است و به اطلاعات جامعی در مورد دارو نیاز ندارد.

براساس این گزارش، کانگ گفت: «زمانی که موش‌ها را با لوزارتان،مهارکننده AGTR1 درمان کردیم، مشاهده شد که این داروی تجاری موجود،در کاهش رشد AML و در عین حال محافظت در برابر سمیت قلبی ناشی از شیمی‌درمانی، موفق عمل می‌کند. این یافته‌ها پتانسیل زیادی برای افزایش موفقیت شیمی درمانی و در عین حال محافظت از قلب را نشان می دهد.»

لینک اصلی خبر:

https://medicalxpress.com/news/2024-06-common-blood-pressure-drug-leukemia.html

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZUqy