کشف هدایتگر ژنتیکی سلول‌های بنیادی مغز

مغز ما شامل 85 میلیارد سلول عصبی و به همان تعداد سلول‌های گلیال است که در تماس نزدیک باهم کار می‌کنند تا عملکرد مناسب خود را تضمین کنند.

  

مغز ما شامل 85 میلیارد سلول عصبی و به همان تعداد سلول‌های گلیال است که در تماس نزدیک باهم کار می‌کنند تا عملکرد مناسب خود را تضمین کنند. همه این سلول‌ها از سلول‌های بنیادی مغز سرچشمه می‌گیرند. اما چه چیزی تصمیم می‌گیرد که چه زمانی و چه تعداد از آنها به سلول‌های نورونی یا گلیال تبدیل شوند؟

یک مطالعه جدید در آزمایشگاه Cerebral Cortex Development of SISSA نشان داده است که ژنFoxg1 که در حال حاضر در فرآیندهای نورونی متعددی مانند پیشروی مغزی و اختلالات نادر مانند سندروم‌های Rett و West درگیر است، نقش اساسی در هدایت سلول‌های بنیادی ایفا می‌کند، زمان و مقدار مناسب سلول‌های عصبی و گلیال تولیدی را تضمین می‌کند. این کار که در مجله Cortex Cerebral منتشر شده‌است، راه‌های جدیدی را برای درک و درمان بیماری‌های ژنتیکی لاعلاج باز می‌کند.

محققان نشان داده‌اند که ژنFoxg1، رفتار  تمایزی سلول‌های بنیادی را مانند یک "هدایتگر" کنترل می‌کند. آنها مشاهده کردند که سطح بیان این ژن، زمان کوتاهی قبل از تولید آستروسیت‌ها، به طور طبیعی کاهش می‌یابد. سپس محققان بیان این ژن را در in vitro و in vivo بررسی کردند و مشاهده شد که افزایش بیان این ژن، تبدیل نورون‌ها را به آستروسیت‌ها را کاهش می‌دهد. آنها همچنین تایید کردند که پدیده‌های مشابه در سلول‌های بنیادی انسان رخ می‌دهد.

Antonello Mallamaci، نفر اول این مطالعه گفت: "این یک نتیجه بسیار مهم از نظر علمی و شناختی است. نقش Foxg1 در این فرایند و دخالت آن در اختلالات مغزی مانند سندروم‌های Rett و West نشان می‌دهد که برخی از ناهنجاری‌های معمول و این سندرم‌ها با تغییر در زمان تولید سلول‌های آستروسیت تولید می‌شوند و می‌تواند راهی برای ژن‌درمانی باز کند."

 

Reference:DOI: 10.1093/cercor/bhz031, https://academic.oup.com/cercor/advance-article-abstract/doi/10.1093/cercor/bhz031/5368120?redirectedFrom=fulltext

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zg82