کشف مکانیزمی که در فرایند ترمیم زخم ها موثر است

محققان در پژوهشی جدید از نحوه برخورد پیام‌رسانی پروتئین‌ها رمزگشایی کرده‌اند که شامل پرتئین‌هایی است که در فرآیند ترمیم یک بافت زخمی و تبدیل آن به یک بافت سالم دخالت دارند. اختلال انعقاد خون ناشی از تروما به ناتوانی خون در لخته شدن برمی‌گردد و به این ترتیب بر اثر خونریزی، آسیب شدیدی به بیمار وارد کند.

 

محققان در پژوهشی جدید از نحوه برخورد پیام‌رسانی پروتئین‌ها رمزگشایی کرده‌اند که شامل  پرتئین‌هایی است که در فرآیند ترمیم یک بافت زخمی و تبدیل آن به یک بافت سالم دخالت دارند. اختلال انعقاد خون ناشی از تروما به ناتوانی خون در لخته شدن برمی‌گردد و به این ترتیب بر اثر خونریزی، آسیب شدیدی به بیمار وارد کند.

محققین دریافتند که ترمیم زخم طی یک فرآیند پویا اتفاق می‌افتد که در آن مسیرهای مختلف مولکولی و انواع مختلف سلول‌ها با هم هماهنگ می‌شوند تا به تسهیل به موقع و منظم بهبود زخم کمک کنند، یکی از عوامل مختلف در این فرآیند گروهی از مولکول‌ها هستند که "ایکوزانوئید"(eicosanoid) نامیده می‌شوند که مشتقاتی از اسیدهای چرب هستند و التهاب و انتقال سلول‌ها در اطراف محل زخم‌ را کنترل می‌کنند. تیم تحقیقاتی این پروژه دریافتند که ایکوزانوئیدها پروتئین‌های پیام‌رسان هم هستند. مولکول‌های پیام‌رسان از اجزای مهم سلولی هستند که ارتباطات کوتاه و بلند سلولی انجام می‌دهند. این تیم همچنین دریافتند که ترمیم زخم طی مراحل مشخصی پیشرفت می‌کند که شامل التهاب و به دنبال آن تکثیر و ترمیم بافت می‌شود.

 

Reference:https://stke.sciencemag.org/content/12/610/eaav5918

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z5go