ژن درمانی بازساختی برای حمله قلبی فاکتورهای TREE را در ماهی زبرا مهار کرده است

یک تیم تحقیقاتی از انگلستان که بر روی نحوه بازسازی اندام های آسیب دیده موجوداتی چون مارمولک ها و ماهی ها کار می کردند، نشان داده اند که توانایی کنترل ژن ها در پاسخ به آسیب تنها در نقاط خاصی از بافت ها و نیز در پنجره زمانی محدودی قابل دسترسی است و این توانایی به طور پیوسته در تمام اندام ها وجود ندارد.

 

یک تیم تحقیقاتی از انگلستان که بر روی نحوه بازسازی اندام های آسیب دیده موجوداتی چون مارمولک ها و ماهی ها کار می کردند، نشان داده اند که توانایی کنترل ژن ها در پاسخ به آسیب تنها در نقاط خاصی از بافت ها و نیز در پنجره زمانی محدودی قابل دسترسی است و این توانایی به طور پیوسته در تمام اندام ها وجود ندارد. رویکرد ژن درمانی آن ها باعث مهار فاکتورهای افزایش دهنده بازسازی بافت (TREE) در ماهی های زبرا شد. ژن مدنظر توسط وکتورهای آدنوویروسی به مدل موشی که آسیب قلبی داشت وارد شده بود و موفق به بهبود عملکرد قلب گردیده بود.

این تیم توسط دکتر سید کین پاس، پروفسور نمونه بیولوژی بازساختی در دانشکده پزشکی دوک مدیریت می شد. خبر نتایج و دستاوردهای آن ها در ژورنال "سلول های بنیادی" و تحت عنوان "استراتژی بهبود دهنده ژن درمانی برای کنترل زمانی و مکانی محموله ها در حین بازسازی بافت " منتشر شده است. در این مقاله، تیم گفته اند که: " به طور قابل اهمیتی، TREE هنگامی که به عنوان مدول های ژن درمانی و توسط وکتورهای نوترکیب آدنوویروسی به موش منتقل می شود، نتایج اختصاصی و کارایی را از خود نشان می دهد که می تواند پتانسیلی برای محدود کردن بیماری های قلبی و بهبود عملکرد آن باشد. نتایج ما زیرساختی را برای رویکرد جدید ژن درمانی به منظور بهبود بازسازی بافت در کنترل بیماری ها فراهم کرده است. "

اگر انسان ها به دنبال این هستند که روزی بافت های آسیب دیده شان مانند مارموک ها و ماهی ها به طور روتین ترمیم شود، کنترل دقیق بیان ژن ها در زمان و مکان مناسب به منظور جلوگیری از رشد رندوم سلول ها در هر مکانی یا ایجاد یک بخش جدیدی از بدن که هیچگاه وجود نداشته است، ضروری است.

 

https://www.genengnews.com/topics/translational-medicine/regenerative-medicine-tissue-engineering/regenerative-gene-therapy-for-heart-attack-harnesses-zebrafish-tree-elements/

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z9Vv