چاپ سه بعدی سلول های زنده درون بدن انسان به واقعیت تبدیل می شود

فناوری چاپ زیستی سه بعدی پتانسیل زیادی در زمینه درمان آسیب های بافتی و اندام ها ارائه می دهد. بطور کلی فرآیندهای مرسوم یک پرینتر زیستی رومیزی بزرگ برای ایجاد ساختارهای زنده سه بعدی در شرایط آزمایشگاهی قبل از انتقال آن به بدن بیمار مشکلات بسیاری از جمله عدم تطابق سطح، آسیب ساختار و آلودگی همراه با آسیب بافتی به دلیل حمل و نقل را به همراه دارد.

 

فناوری چاپ زیستی سه بعدی پتانسیل زیادی در زمینه درمان آسیب های بافتی و اندام ها ارائه می دهد. بطور کلی فرآیندهای مرسوم یک پرینتر زیستی رومیزی بزرگ برای ایجاد ساختارهای زنده سه بعدی در شرایط آزمایشگاهی قبل از انتقال آن به بدن بیمار مشکلات بسیاری از جمله عدم تطابق سطح، آسیب ساختار و آلودگی همراه با آسیب بافتی به دلیل حمل و نقل را به همراه دارد. چاپ زیستی سه بعدی در داخل یک بدن زنده یک راه حل بالقوه تحول آفرین است زیرا بدن انسان به عنوان یک بیوراکتور عالی عمل می کند.

محققان یک چاپگر زیستی سه بعدی چند منظوره و انعطاف پذیر به نام (F3DB) را معرفی می کنند که دارای درجه آزادی بالا همراه با یک بازوی رباتیک انعطاف پذیر می باشد تا مواد زیستی چند لایه را به اندام ها و یا بافت های داخلی بدن برساند. این دستگاه دارای معماری master-slave است و توسط یک مدل وارونگی سینماتیک و کنترل‌کننده‌های مبتنی بر یادگیری کار می‌کند.

دکتر Thanh Nho Do ، استاد دانشگاه New South Wales در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: تکنیک‌های موجود در حوزه چاپ زیستی سه بعدی مستلزم ساخت بیومواد در خارج از بدن است و انتقال آن‌ به یک فرد معمولاً نیاز به جراحی دارد که خطر عفونت را افزایش می‌دهد. او افزود: پرینتر زیستی سه بعدی انعطاف‌پذیر ما می تواند بیومواد را مستقیماً به بافت یا اندام‌های هدف منتقل کند.

انتظار می رود مطالعات جدید، این شکاف را در زمینه چاپ زیستی پر کند و در آینده از توسعه ربات های جراحی آندوسکوپی پیشرفته پشتیبانی کند. دستگاه چاپ زیستی سه بعدی جدید که به نام F3DB شناخته می شود، می تواند مستقیماً مواد زیستی چند لایه را روی سطح اندام ها و بافت های داخلی منتقل کند. این تیم تحقیقاتی، F3DB را در داخل یک کولون مصنوعی و کلیه خوک آزمایش کردند.

در حال حاضر، این فناوری را می توان در زمینه های مختلف تحقیقاتی از جمله مهندسی بافت و توسعه ی داروها به کار برد. اکنون، مهندسان دانشگاه New South Wales در سیدنی (UNSW Sydney) یک بازوی رباتیک نرم و کوچک ایجاد کرده‌اند که می‌تواند مواد زیستی را مستقیماً روی اندام‌های داخلی پرینت سه بعدی کند. این مقاله در 19 فوریه 2023 در نشریه Advanced  Science  توسط دکتر Thanh Nho Do و همکاران منتشر شده است.

لینک خبر:

https://interestingengineering.com/health/3d-printing-living-cells-human-reality

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zo8v