دبیر ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی:

چالش قیمت بالا محصولات ژن درمانی قابل تدبیر و مدیریت است

با توجه به تلاش مسوولان و شرکت های دانش بنیان در حوزه سل تراپی ، بزرگترین چالش این حوزه قیمت بالای محصولات درمانی است .

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی، دکتر احسان عارفیان دبیر ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی در پنجمین کنگره بین المللی طب انتقال خون ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه آینده بازار از آن محصولات ژن درمانی است اما چالش قیمت بالای محصولات درمانی در این حوزه بسیار حائز اهمیت است.

وی درادامه گفت: فقط در طول سال 2023 هفت محصول در  توسط FDA موردتایید قرار گرفته است که 2 محصول در حوزه سل تراپی و 5 محصول در حوزه ژن درمانی است .

عارفیان ضمن اشاره به این موضوع که  به نظر می رسد بازار آینده از آن محصولات ژن درمانی باشد خاطر نشان کرد: با نگاهی به محصولات تایید شده ، تعداد محصولات سل تراپی بیشتر از محصولات ژن درمانی است اما اگر به برنامه های تحقیق و توسعه جاری در دنیا توجه شود متوجه می شویم که بیش از 70 % طرح ها مرتبط به حوزه ژن درمانی است.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که باید توجه ویژه ای به سایز مارکت هر محصول نیز داشته باشیم به طوری که قسمت بزرگی از تعداد بیماری های مورد هدف ژن درمانی از نوع تک ژنی است و حدود 4200 بیماری تک ژنی وجود دارد اما میزان شیوع آن ها بالا نیست .

دبیر ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی  بیان کرد: مشخصا 116 محصول در سازمان های رگولاتوری دنیا تایید شده اما بیشترین تمرکز در دنیا بر تولید محصولات حوزه آنکولوژی و بیماری های سرطان است.

عارفیان تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که در آینده ما با محصولاتی مواجه هستیم که قیمت بسیار بالایی دارد و بیماران قادر به پرداخت این هزینه ها نیستند و دراصل این بزرگترین چالش حوزه سل تراپی در کشور است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی  همچنین گفت: مقایسه هزینه تولید داروهای ژن درمانی با  هزینه هایروش های درمانی موجود  نشان می دهد که حتی این دارو های با همین قیمت های فعلی نیز دارای توجیه سرمایه گذاری و تایید می باشند. از آن مهم تر آنکه این داروها از نظر و اثربخشی نسبت به رقبای موجود خود به شدت کارایی بالاتری را نشان داده اند.

وی دلیل بالا بودن هزینه محصولات درمانی در حوزه سل تراپی را فرآوری گران عنوان کرد و افزود: شرکت های فعال در این حوزه باید سعی کنند تا با استفاده از تسهیلات دولتی درجهت تولید محصولات درمانی ارزان قیمت گام بردارند.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZJdx