پیشرفت درTherapy NK cell برای درمان تومورهای مغزی

علی‌رغم پیشرفت‌هایی که در شیوه های درمانی از جمله جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی دیده می‌شود، نتیجه درمان بسیاری از تومورهای مغزی در حالت عود، ناخوشایند می باشد. نزدیکی تومورهای مغزی به ساختارهای عصبی ظریف اغلب از برداشتن کامل توده با جراحی جلوگیری می کند.

 

علی‌رغم پیشرفت‌هایی که در شیوه های درمانی از جمله جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی دیده می‌شود، نتیجه درمان بسیاری از تومورهای مغزی در حالت عود، ناخوشایند می باشد. نزدیکی تومورهای مغزی به ساختارهای عصبی ظریف اغلب از برداشتن کامل توده با جراحی جلوگیری می کند. علاوه بر این، سمیت و عوارض جانبی طولانی مدت درمان سیستمیک همچنان یک نگرانی است. اما شیوه های درمانی نوین اطمینان بخش است. زمینه درمان سرطان مبتنی بر سلول NK به طور چشمگیری رشد کرده است و در حال حاضر حوزه اصلی نوآوری ایمونوتراپی را تشکیل می دهد و راه جدیدی برای درمان ضایعات سرطانی در مغز فراهم می کند.

در  مطالعه‌ ای که به تازگی انجام شده، به بررسی مکانیسم‌هایی که به وسیله آن ریز محیط تومور مغزی، کنترل تومور با واسطه سلول‌های NK را سرکوب می‌کند، و روش‌هایی را که برای ایجاد محصولات سلول‌های NK که سرکوب سیستم ایمنی را واژگون می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌دهند پرداخته شده است. در مورد مطالعات پیش بالینی ارزیابی ایمونوتراپی مبتنی بر سلول NK که چندین بدخیمی عصبی را هدف قرار می دهد و پیشرفت در تصویربرداری مولکولی سلول های NK را که امکان نظارت بر درمان های مبتنی بر سلول NK را فراهم می کند، بحث شده است. همچنین کارآزمایی‌های بالینی مبتنی بر سلول‌های NK در حال انجام در نوروآنکولوژی، مرور و بررسی شده است.

https://www.nature.com/articles/s41698-023-00356-1#author-information

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZZ5v