ویرایش ژنوم به کمک CRISPR

فناوری ویرایش ژن منجر به نوآوری‌هایی در علوم پزشکی، تکامل و کشاورزی شده است. تنها در یک دهه، CRISPR به یکی از مشهورترین اختراعات در بیولوژی مدرن تبدیل شده است.

 

 

فناوری ویرایش ژن منجر به نوآوری‌هایی در علوم پزشکی، تکامل و کشاورزی شده است. تنها در یک دهه، CRISPR به یکی از مشهورترین اختراعات در بیولوژی مدرن تبدیل شده است. این فناوری به سرعت موجب تغییر نحوه‌ی مطالعه محققان پزشکی گردیده؛ برای مثال آنکولوژیست‌ها از این روش برای کشف آسیب‌پذیری‌های پنهان سلول‌های توموری استفاده می‌کنند.

پزشکان از CRISPR برای ویرایش ژن‌هایی که باعث بیماری‌های ارثی می‌شوند، بهره می‌گیرند؛ اما نفوذ CRISPR بسیار فراتر از علم پزشکی است. محققان حوزه گیاه‌شناسی بذرهایی را برای تولید محصولاتی با ویتامین‌های جدید یا با توانایی مقاومت در برابر بیماری‌ها ویرایش کرده‌اند.

مهم‌ترین سؤال اخلاقی در مورد CRISPR این است که چگونه نسل‌های آینده ممکن است از این فناوری برای تغییرات در جنین انسان استفاده کنند. همانطور که CRISPR به پیشرفت خود ادامه می‌دهد؛ در نهایت ممکن است ویرایش جنین انسان به درمانی ایمن و مؤثر برای انواع بیماری‌ها تبدیل شود.

پژوهشگران از CRISPR برای کشف ژنی که جهت رشد تومورهای خاص ضروری است استفاده کرده و آزمایش‌های بالینی را آغاز کرده‌اند که این ژن را مسدود می‌کند. چندین شرکت از CRISPR برای معکوس‌کردن بیماری‌های ارثی (مانند تالاسمی و کم‌خونی داسی‌شکل) استفاده می‌کنند.

همچنین، یک شرکت در کمبریج بر استفاده از CRISPR برای تولید نژادهای سویا و سایر محصولاتی که آب و کود کمتری مصرف می‌کنند، نظارت دارد. محققان انگلیسی نیز از CRISPR برای پرورش گوجه‌فرنگی‌هایی استفاده کرده‌اند که می‌توانند ویتامین D تولید کنند.

دانشمندان امیدوارند بتوانند با جدا کردن قطعه‌ای از ژنی به نام CCR5 موجب مقاومت نوزادان در برابر H.I.V شوند. لازم به ذکر است افرادی که به صورت طبیعی حامل همان جهش هستند به ندرت به ویروس H.I.V مبتلا می‌شوند. این مطالعات به طور بالقوه می‌تواند منجر به درمان‌های جدیدی برای ناباروری گردد.

https://www.nytimes.com/2022/06/27/science/crispr-gene-editing-10-years.html?searchResultPosition=3.

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zovu