هفتمین نفر مبتلا به HIV و سرطان با پیوند سلول‌های بنیادی درمان شد

یک مرد آلمانی مبتلا به سرطان و ایدز پس از دریافت پیوند سلول های بنیادی درمان شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول بنیادی ، پزشکان اعلام کردند که یک مرد آلمانی 60 ساله احتمالاً هفتمین فردی است که پس از دریافت پیوند سلول های بنیادی، به طور موثر از HIV درمان می شود.

این روش دردناک و پرخطر برای افرادی است که هم HIV و هم لوسمی تهاجمی دارند، بنابراین برای همه تقریباً 40 میلیون نفری که با این ویروس کشنده در سراسر جهان زندگی می کنند، یک گزینه نیست.

مرد آلمانی که درخواست داشت نامش فاش نشود، "بیمار بعدی برلین" لقب گرفت.

بیمار اصلی برلین، تیموتی ری براون، اولین فردی بود که در سال 2008 از HIV درمان شد. براون در سال 2020 بر اثر سرطان درگذشت.

بر اساس این گزارش، در آستانه بیست و پنجمین کنفرانس بین المللی ایدز که هفته آینده در شهر مونیخ آلمان برگزار می شود، دومین مرد از برلین که به بهبودی طولانی مدت از HIV دست یافت، معرفی شد.

بر اساس چکیده پژوهشی که در کنفرانس ارائه شد، برای اولین بار در سال 2009 تشخیص داده شد که او HIV دارد.

این مرد در سال 2015 برای سرطان خون خود پیوند مغز استخوان دریافت کرد. در این روش که 10 درصد خطر مرگ دارد، اساساً سیستم ایمنی فرد جایگزین می شود.

سپس در اواخر سال 2018 مصرف داروهای ضد رتروویروسی - که میزان HIV را در خون کاهش می دهد – را متوقف کرد.

به گفته محققان پزشکی، نزدیک به شش سال بعد، به نظر می رسد که بدن او عاری از هم HIV و هم سرطان باشد.

بر همین اساس، کریستین گابلر، پزشک-محقق در بیمارستان دانشگاه Charite برلین که این بیمار را معالجه می کند، به خبرگزاری فرانسه گفت که تیم تحقیقاتی نمی تواند "کاملاً مطمئن باشد" که آخرین ردپای HIV ریشه کن شده باشد.

اما گابلر افزود: «روند مورد بیمار حاکی از درمان HIV است. او احساس خوبی دارد و مشتاق است در تلاش‌های تحقیقاتی ما مشارکت کند.»

شارون لوین، رئیس انجمن بین المللی ایدز، اذعان داشت: «محققان در استفاده از کلمه "درمان" تردید دارند زیرا مشخص نیست که آنها تا چه زمانی باید چنین مواردی را پیگیری کنند.»

او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «اما بهبودی بیش از پنج سال به این معنی است که این مرد "نزدیک" به درمان کامل است. لازم به ذکر است تفاوت مهمی بین مورد این مرد و سایر بیماران HIV که به بهبودی طولانی مدت رسیده اند، وجود دارد.»

همه بیماران به جز یک نفر، سلول های بنیادی را از اهداکنندگانی دریافت کردند که دارای جهش نادری بوده که در بخشی از ژن CCR5 در آنها وجود نداشت و مانع از ورود HIV به سلول های بدن می شد.

لوین گفت که: «آن اهداکنندگان دو نسخه از ژن CCR5 جهش یافته را به ارث برده بودند - یکی از هر والدین - که آنها را اساساً در برابر HIV مصون می کرد. اما بیمار جدید برلین اولین کسی است که سلول های بنیادی را از اهداکننده‌ای دریافت کرده است که تنها یک نسخه از ژن جهش یافته را به ارث برده است.»

بر اساس این گزارش، حدود 15 درصد از افراد با منشاء اروپایی یک نسخه جهش یافته دارند، درحالیکه افراد با هر دو نسخه جهش یافته، یک درصد از جمعیت را دربرمی‌گیرند. محققان امیدوارند که این آخرین موفقیت به این معنی باشد که در آینده یک مجموعه بسیار بزرگ از اهداکنندگان بالقوه وجود خواهد داشت.

لوین گفت که: «این مورد جدید همچنین برای جستجوی گسترده تر برای درمان HIV که برای همه بیماران موثر است، "امیدبخش" است. این به این دلیل است که در واقع لازم نیست تک تک تکه‌های CCR5 را از بین ببرید تا ژن‌درمانی اثربخش باشد».

بیمار ژنو که پرونده او در کنفرانس سال گذشته ایدز اعلام شد، استثنای دیگر در بین این هفت نفر است. او پیوندی را از یک اهداکننده بدون هیچ گونه جهش CCR5 دریافت کرد - اما به بهبودی طولانی مدت دست یافت.

لوین افزود: «این موضوع نشان داد که اثربخشی این روش فقط به ژن CCR5 مربوط نمی شود.»

 

لینک اصلی خبر:

https://medicalxpress.com/news/2024-07-seventh-person-hiv-doctors.html

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Ztwy