نقشه برداری از انواع سلول‌ها در بدن انسان

Tabula Sapiens یک اطلس مرجع مولکولی برای بیش از 400 نوع سلول از بدن انسان است. کنسرسیوم Tabula Sapiens از رونویسی تک‌سلولی برای اندازه‌گیری مولکول‌های RNA پیام‌رسان در هر یک از 000/500 سلول از 24 بافت و اندام استفاده کرده است.

 

Tabula Sapiens یک اطلس مرجع مولکولی برای بیش از 400 نوع سلول از بدن انسان است. کنسرسیوم Tabula Sapiens از رونویسی تک‌سلولی برای اندازه‌گیری مولکول‌های RNA پیام‌رسان در هر یک از 000/500 سلول از 24 بافت و اندام استفاده کرده است. این داده‌ها بینش‌های جدیدی را در مورد نحوه‌ی استفاده از فهرست قطعات ژنوم انسان برای ایجاد انواع سلول‌های متمایز در بدن انسان امکان پذیر می‌کند. علاوه بر ایجاد یک تعریف مولکولی دقیق از انواع سلول، اطلس جنبه‌های بسیار دیگری را نشان می‌دهد؛ از جمله اینکه چگونه یک ژن می‌تواند به طور متفاوت در سلول‌های مختلف پیوند بخورد؟ و چگونه انواع سلول‌های مشترک در بافت‌های مختلف می‌توانند تفاوت‌های ظریفی در هویت خود داشته باشند؟

یکی از رویکردهای رایج برای ساخت اطلس سلولی این است که اندام‌های فردی اغلب در مکان‌ها و اهداکنندگان مختلف جمع‌آوری و با استفاده از پروتکل‌های مختلف پردازش می‌شوند. مقایسه کنترل ‌شده انواع سلول‌ها بین بافت‌ها و اندام‌های مختلف، به‌ویژه زمانی دشوار است که اهداکنندگان در زمینه ژنتیکی، سن، قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی و اثرات اپی‌ژنتیکی متفاوت باشند. برای رفع این مشکل، محققان رویکردی را برای تجزیه و تحلیل تعداد زیادی از اندام‌های یک فرد ایجاد کردند. آن‌ها چندین بافت را از اهداکنندگان فردی جمع‌آوری کردند و آنالیزهای رونویسی تک سلولی هماهنگ را روی سلول‌های زنده انجام دادند. اهداکنندگان طیفی از قومیت‌ها انتخاب شدند؛ با میانگین سنی 51 سال، که از نظر جنسیت متعادل و دارای سوابق پزشکی متنوعی بودند.

Tabula Sapiens همچنین فرصتی برای نمونه‌برداری متراکم و مستقیم از میکروبیوم انسان در سراسر دستگاه گوارش فراهم کرده است.

https://www.science.org/doi/10.1126/science.abl4896?utm_campaign=SciMag&utm_source=Social&utm_medium=LinkedIn.

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z6gt