نقش ثبت پتنت در توسعه صادرات دانش‌بنیان‌ها

زمانی که یک محصول دانش‌بنیان را خریداری می‌کنید، بخش عمده‌ای از هزینه را صرف دانش و فناوری به کار رفته در آن محصول می‌کنید. در اینجا اهمیت بحث مالکیت فکری به خصوص برای شرکت‌های نوپا مشخص می‌شود. زیرا حقوق مالکیت فکری حمایت از این بخش دانش و فناوری را بر عهده دارد.

زمانی که یک محصول دانش‌بنیان را خریداری می‌کنید، بخش عمده‌ای از هزینه را صرف دانش و فناوری به کار رفته در آن محصول می‌کنید. در اینجا اهمیت بحث مالکیت فکری به خصوص برای شرکت‌های نوپا مشخص می‌شود. زیرا حقوق مالکیت فکری حمایت از این بخش دانش و فناوری را بر عهده دارد.


نگاهی به شرکت‌های پیشرو نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از دارایی آنها به علت وجود حقوق مالکیت فکری است. به عنوان یک مثال می‌توان از «کپی رایت» نام برد که قدیمی‌ترین نوع مالکیت فکری است.

 

قانون مالکیت فکری، افرادی که با خلاقیت و ایده‌پردازی محصولی جدید تولید می‌کنند را مورد حمایت قرار می‌دهد. با توجه به اهمیت این مسئله کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه‌ جامع حمایتی برای ثبت اختراع دارد تا از تمامی افراد و حوزه‌های علمی در این عرصه حمایت کند.

زمانی که شرکت فناور تصمیم به توسعه بازار خود و صادرات می‌گیرد، اهمیت ثبت پتنت پررنگ‌تر می‌شود. پس ثبت پتنت ابزاری برای فروش فناوری است. تجاری‌‌سازی دستاوردهای فناورانه با ثبت پتنت رنگ و بویی دیگر می‌گیرد و با حفاظت از دانش و فناوری به کار رفته در محصول می‌توان با خیالی آسوده دستاورد را در داخل و خارج کشور توسعه داد.

نکته مهم، ثبت پتنت در همان زمان اولیه است. زیرا اگر محصول خود را در بازار کشوری معرفی کنید، بدون اطلاع از اینکه پیش از شما شرکتی پتنتی شبیه به شما را ثبت کرده است. شما باید خسارت پرداخت کنید زیرا «نقض پتنت» انجام داده‌اید.

 

به گفته مهدی ضیغمی مدیر کانون پتنت معاونت علمی و فناوری، پس شرکت‌های دانش بنیانی که قصد صادرات محصولات خود را دارند با ثبت پتنت خود در کشور مقصد از پتنت خود حفاظت می‌کنند، در این راستا کانون پتنت معاونت علمی و فناوری در کشورهایی مانند چین، کشورهای جنوب شرق آسیا و کشورهای منطقه دفاتر تجاریسازی راه اندازی کرده است تا به شرکت‌هایی که قصد صادرات به این کشورها را دارند در این زمینه کمک کند. کمکی که انتهای آن درآمدزایی و ارزش افزوده است. ورود به بازارهای صادراتی یعنی تبدیل شدن به یک رقیب جدی برای سایر شرکت‌های فناور.

 

همچنین برای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان استفاده از خدماتی همچون «تحلیل پتنت» نیز اقدام مناسبی است زیرا شناخت از آخرین وضعیت دانش و فناوری مسیر توسعه بازارها را شتاب می‌دهد. کانون این اقدام را نیز انجام می‌دهد تا گام‌های بیشتری برای توسعه صادرات دانش‌بنیان‌ها برداشته شود.

توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان و محصولاتی که در آن نوآوری و خلاقیت، سهم بیشتری از مواد اولیه دارد، ارزش افزوده بیشتری برای کشور دارد.  پس حقوق مالکیت فکری ارزش بازار این محصولات را تقویت می‌کند. خلاقیت و نوآوری دارایی‌های ناملموس شرکت‌ها هستند که در عصر حاضر موضوعی ارزشمندتر از دارایی‌های فیزیکی اند پس باید مسیر برای گسترش آنها در جامعه و در مرحله بعد ورود به بازارهای سایر کشورها هموار شود.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Z672