نشان دادن نتایج موفقیت آمیز درمان ملانوما متاستاز داده با استفاده از روش درمانی با T cell

نتایج اولین کارآزمایی بالینی مقایسه ای فاز سه در جهان در راستای بررسی عملکرد tumor infiltrating lymphocyte (TIL) در تومورهای جامد نشان دهنده کاربردی بودن این روش درمانی در بیماران با ملانوما پیشرفته و متاستاز دهنده بود.

 

نتایج اولین کارآزمایی بالینی مقایسه ای فاز سه در جهان در راستای بررسی عملکرد tumor infiltrating lymphocyte (TIL) در تومورهای جامد نشان دهنده کاربردی بودن این روش درمانی در بیماران با ملانوما پیشرفته و متاستاز دهنده بود. این بیماری نوع پیشرفته ای از سرطان پوست است. این نتایج در ژورنال The New England Journal of Medicine در 8 دسامبر 2022 منتشر شده است.

این کارآزمایی توسط مرکز سرطان هلند در همکاری با مرکز ملی ایمونوتراپی سرطان در کپنهاگ انجام شده و جامعه سرطان هلند، وزارت بهداشت، رفاه و ورزش و نیز برخی دیگر از مؤسسات دانمارکی نیز حامی آن بوده اند. بر مبنای این نتایج، مرکز سلامت ملی هلند به روش درمانی TIL به عنوان یک روش درمانی استاندارد دسترسی داشته و بیمه های آن کشور هزینه های این درمان را پوشش خواهند داد.

" 10 سال پیش سرطان ملانوما آنقدر کشنده بود که من هر سال جمعیت جدیدی از بیماران را مشاهده می کردم. الان من برخی از بیماران را برای 10 سال است که میبینم. این به میزان زیادی به رواج ایمونوتراپی وابسته است که درمان ملانوما را به شدت تحت تأثیر قرار داد. اما هنوز میبینم که نزدیک به 50% بیماران مبتلا به ملانوما در 5 سال زندگی خود را از دست می دهند؛ بنابراین ما از لحاظ درمانی هنوز در جایگاهی که باید قرار نگرفته ایم." این سخنان را دکتر جان هانن دکتر سرطان شناسی پزشکی در مرکز تحقیقات سرطان هلند و مجری کارآزمایی بالینی TIL گفته است. " نتایج کارآزمایی بالینی نشان داده است که سلول درمانی با استفاده از سلول های ایمنی خود بیمار یک درمان بسیار قدرتمند برای ایمونوتراپی ملانوماست. این درمان حتی اگر سایر روش های درمانی موفقیت آمیز نباشند فرصت خوبی را برای بهبود در اختیار بیمار قرار می دهد."

https://www.genengnews.com/topics/cancer/metastatic-melanoma-treated-effectively-with-t-cell-therapy-clinical-trial-shows/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZTGv