مطالعه سلول های T بیماران COVID-19 استراتژی های واکسن را هدایت می کند

 

 

 تیم تحقیقاتی ایمنی شناسی KAIST دریافتند که بیشتر بیماران  COVID-19 بدون در نظر گرفتن شدت علائم خود، سلول های T  خاطره را به مدت بیش از ۱۰ ماه تکامل داده و حفظ می کنند. علاوه بر این، سلول های T خاطره پس از مواجه شدن با آنتی ژن اختصاصی خود به سرعت تکثیر می شوند و نقش های چند منظوره خود را به انجام می رسانند. این مطالعه دیدگاه های جدیدی را برای استراتژی های واکسن موثر علیهCOVID-19  با توجه به ظرفیت خود نوسازی و چند ظرفیتی سلول های T خاطره فراهم می کند.

COVID-19 بیماری ناشی از عفونت شدید سندرم تنفسی حاد کروناویروس-۲ (SARS-CoV-2) است. هنگامی که بیماران از COVID-19 بهبود می یابند، حافظه ایمنی تطبیقی خاص SARS-CoV-2 تکامل می یابد. سیستم ایمنی تطبیقی از دو جزء اصلی تشکیل شده است: سلول های B که آنتی بادی تولید می کنند و سلول های T که سلول های آلوده را از بین می برد. نتایج فعلی نشان می دهد که عملکرد ایمنی محافظتی سلول های T خاطره پس از قرار گرفتن مجدد در معرض SARS-CoV-2 اجرا خواهد شد.

به تازگی، نقش سلول های T خاطره در برابر SARS-CoV-2 مورد توجه واقع شده است. اگرچه سلول های T خاطره نمی توانند از خود عفونت جلوگیری کنند، اما نقش محوری در جلوگیری از پیشرفت شدید COVID-19 دارند. با این حال، طول عمر و نگهداری عملکردی سلول های T حافظه اختصاصی SARS-CoV-2 ناشناخته باقی مانده است.

پروفسور یوی چئول شین و همکارانش به بررسی ویژگی ها و عملکرد سلول های T خاطره بنیادی مانند پرداخته اند که انتظار می رود نقش بسیار مهمی در ایمنی درازمدت داشته باشند. محققان با استفاده از تکنیک های ایمونولوژیک برش لبه، نسل سلول های T  خاطره بنیادی مانند و سلول های T خاطره چند منظوره تولید کننده چند سایتوکاین را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

این تحقیق از این نظر قابل توجه است که آشکار کردن ایمنی درازمدت بیماران COVID-19 شاخصی را در مورد تداوم طولانی مدت ایمنی سلول T به عنوان یکی از اهداف اصلی توسعه واکسن های آینده و همچنین ارزیابی اثربخشی درازمدت واکسن های COVID-19 که در حال حاضر در دسترس است، فراهم می کند.

این تیم تحقیقاتی در حال حاضر در حال انجام یک مطالعه پیگیری برای شناسایی شکل گیری سلول T خاطره و ویژگی های ایمنی کسانی است که واکسن COVID-19 دریافت کرده اند و برای درک اثر ایمونولوژیک واکسن های COVID-19، ویژگی های سلول های T خاطره در افراد واکسینه شده را با بیماران COVID-19 مقایسه می کنند.

https://medicalxpress.com/news/2021-07-cells-covid-convalescents-vaccine-strategies.html

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZmTr