سرکوب تب، سلاح جدیدی برای مقابله با مقاومت آنتی بیوتیکی

محققان در روشی جدید با سرکوب تب سعی دارند تا علیه مقاومت آنتی بیوتیکی اقدام کنند.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی، دانشمندان دانشگاه گرونینگن (هلند)، همراه با همکارانشان از دانشگاه مونپلیه (فرانسه) و دانشگاه اولدنبورگ (آلمان)، چگونگی تاثیر تب بر ایجاد مقاومت ضد میکروبی را آزمایش کرده‌اند

براساس این گزارش، در آزمایشات آزمایشگاهی، آنها دریافتند که افزایش جزئی دما از 37 به 40 درجه سانتیگراد، نرخ جهش در باکتری E. coli را به شدت تغییر داده است که ایجاد مقاومت را تسهیل می کند.

اگر بتوان این نتایج را در بیماران انسانی تکرار کرد، کنترل تب می تواند راه جدیدی برای کاهش ظهور مقاومت آنتی بیوتیکی باشد. نتایج این تحقیق در مجله JAC-Antimicrobial Resistance منتشر شده است.

مقاومت ضد میکروبی پاتوژن ها یک مشکل جهانی است و توسط WHO به عنوان یکی از مهمترین تهدیدهای بهداشت عمومی و توسعه جهانی شناخته شده است. دو راه برای مبارزه با آن وجود دارد: 1) تولید داروهای جدید، 2) جلوگیری از ایجاد مقاومت.

درهمین راستا،تیمو ون الدیک، نویسنده اول مقاله توضیح داده است: «ما می دانیم که دما بر میزان جهش در باکتری ها تأثیر می گذارد. چیزی که ما می‌خواستیم بفهمیم این بود که چگونه افزایش دمای مرتبط با تب بر میزان جهش - منجر به مقاومت آنتی‌بیوتیکی - تأثیر می‌گذارد.»

ون الدیک بیان کرده است: «بیشتر مطالعات روی جهش‌های مقاومتی با کاهش دادن دمای محیط انجام شده است و تا آنجا که می‌دانیم هیچ یک از افزایش متوسط ​​بالاتر از دمای طبیعی بدن استفاده نکرده‌اند».

ون الدیک به همراه دانشجوی خود، النور شریدان، باکتری E. coli را در دمای 37 یا 40 درجه سانتیگراد کشت دادند و سپس باکتری را در معرض سه آنتی بیوتیک مختلف قرار دادند تا اثر آن‌ها را ارزیابی کنند.

لازم به ذکر است برخی آزمایش‌های انسانی قبلی دما و آنتی‌بیوتیک‌ها را بررسی کرده‌اند، اما در این مطالعات، نوع دارو کنترل نشده است. این تیم در مطالعه آزمایشگاهی خود از سه آنتی بیوتیک مختلف با حالت های مختلف اثر استفاده کردند: سیپروفلوکساسین، ریفامپیسین و آمپی سیلین.

نتایج نشان داد که برای دو دارو، سیپروفلوکساسین و ریفامپیسین، افزایش دما منجر به افزایش نرخ جهش منتهی به مقاومت شد. اما داروی سوم، آمپی سیلین، باعث کاهش نرخ جهش منتهی به مقاومت در دمای تب گردید.

ون الدیک می‌گوید: «برای اطمینان از این نتیجه، ما در واقع مطالعه را با آمپی‌سیلین در دو آزمایشگاه مختلف، در دانشگاه گرونینگن و دانشگاه مون‌پلیه تکرار کردیم و به همان نتیجه رسیدیم».

محققان فرض کردند که وابستگی دمایی اثر آمپی سیلین می تواند این نتیجه را توضیح دهد و این را در آزمایشی تایید کردند. این موضوع توضیح می دهد که چرا مقاومت به آمپی سیلین در دمای 40 درجه سانتیگراد کمتر ایجاد می شود. Van Eldijk نتیجه گیری می کند: «مطالعه ما نشان می دهد که یک تغییر بسیار خفیف در دما می تواند به شدت میزان جهش - منجر به مقاومت در برابر داروهای ضدمیکروبی - را تغییر دهد. این جالب است، زیرا به نظر نمی رسد پارامترهای دیگر مانند نرخ رشد تغییر کند.»

اگر نتایج در انسان تکرار شود، این یافته‌ها می‌تواند راه را برای مقابله با مقاومت ضد میکروبی، از طریق کاهش دما با داروهای سرکوب‌کننده تب، یا دادن داروهای ضدمیکروبی ایجادکننده تب با اثربخشی بیشتر در دماهای بالاتر، باز کند. تیم در این مقاله نتیجه گیری می کند: "ترکیب بهینه از آنتی بیوتیک ها و استراتژی های سرکوب تب ممکن است سلاح جدیدی در نبرد علیه مقاومت آنتی بیوتیکی باشد."

لینک اصلی خبر:

//isti.ir/Zmoy