روش جدید سلول درمانی برای نابودی سلول های سرطانی متاستاتیک

محققان در روش نوین سلول درمانی گامی در جهت بهبود سلول‌های سرطانی متاستاتیک برداشته اند.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول بنیادی، محققان دانشگاه فریدریش الکساندر ارلانگن-نورنبرگ (FAU)، دانشگاه اینسبروک، موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و دانشگاه وورزبورگ اکنون گامی بزرگ به سمت درمانی برای سرطان متاستاتیک برداشته‌اند.

رویکرد آنها برای حمله به سلول های سرطانی در حال مهاجرت، استفاده از فروپتوز، نوعی مکانیزم مرگ سلولی است که در سال 2012 کشف شد. آزمایش‌های کنونی با مواد آزمایشگاهی بسیار امیدوارکننده است، اما قبل از استفاده از داروها بر این اساس، تحقیقات و مطالعات بالینی بیشتری لازم است. این یافته ها اکنون در مجله Nature Cell Biology منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، پیشرفت‌های اخیر در شیمی‌درمانی و ایمونوتراپی به این معنی است که سرطان را می‌توان بهتر از همیشه درمان کرد و نرخ بقا در سال‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. با این حال، هنوز پزشکان در برابر انواع تهاجمی سرطان مانند سرطان لوزالمعده و انواع خاصی از سرطان سینه کار بسیار کمی می‌توانند انجام دهند.

پروفسور دکتر توماس برابلتز، رئیس بخش انکولوژی مولکولی در FAU و نویسنده مسئول این مطالعه توضیح می دهد: "این تومورها در مراحل بسیار ابتدایی متاستاز می دهند، اما اغلب خودشان کشف نشده باقی می مانند. این موضوع آنها را به ویژه چالش برانگیز و کشنده می کند."

تقریباً 20 سال پیش، برابلتز کشف کرد که متاستاز ناشی از مهاجرت سلول های بنیادی سرطانی است. برای اینکه این فرآیند به حرکت درآید، سلول‌های سرطانی اپی‌تلیال منفرد، که سلول‌هایی هستند که یک تومور فشرده از آن‌ها تشکیل شده است، به سلول‌های سرطانی با خواص مزانشیمی تبدیل می‌شوند.

برهمین اساس، چنین سلول‌های سرطانی می‌توانند به سراسر بدن مهاجرت کرده و با تبدیل مجدد به سلول‌های سرطانی اپی‌تلیالی در مکان‌های مختلف، متاستاز ایجاد کنند. به گفته برابلتز، "ما به این توانایی ضروری برای تبدیل از یک نوع سلول به سلولی دیگر اشاره داشته‌ایم."

تیمی به رهبری توماس برابلتز متشکل از محققان FAU، دانشگاه اینسبروک، MIT و دانشگاه وورزبورگ، پاشنه آشیل سلول‌های متاستاتیک مهاجر را کشف کردند: سلول‌های مزانشیمی در طول دگردیسی، متابولیسم خود را تغییر می‌دهند و غلظت بالایی از اسید‌های چرب غیراشباع را در غشای سلولی ذخیره می‌کنند. این موضوع موجب الاستیسیته غشا می‌شود، اما همچنین مشکوک به استفاده از مکانیسمی است که اخیرا در سال 2012 کشف شد و هنوز به طور کامل شناخته نشده است: مکانیسم فروپتوز.

برابلتز توضیح می‌دهد: «فروپتوزیس یک مرگ سلولی برنامه‌ریزی نشده است که توسط رادیکال‌های آهن و اکسیژن شروع می‌شود، که با بیماری‌های عصبی و سایر بیماری‌های دژنراتیو نیز مرتبط است. اسیدهای چرب اکسید می شوند، به غشای سلول آسیب می رسانند و در نهایت کل سلول را از بین می برند.»

محققان بسیار امیدوارند که این یافته‌ها منجر به درمان‌های جدید علیه انواع تهاجمی سرطان دارای پتانسیل بالا برای ایجاد متاستاز شود. در آزمایش‌های آزمایشگاهی، محققان قبلاً موفق شده‌اند سلول‌های توموری مزانشیمی را مورد هدف قرار دهند و با استفاده از فروپتوز آن‌ها را از بین ببرند.

برابلتز اذعان داشت: «ما در حال حاضر روی استفاده از داروها برای دستکاری آنزیم‌های خاص کار می‌کنیم تا سلول‌های سرطانی بیشتر مستعد فروپتوز شوند.»

از آنجایی که سلول های اپی‌تلیال تومور اولیه به دلیل غلظت کم اسیدهای چرب اشباع نشده به فروپتوز پاسخ نمی دهند، برنامه درازمدت به شکل ترکیب این درمان با شیمی درمانی و ایمونوتراپی سنتی می‌باشد.

 

لینک اصلی خبر:

https://medicalxpress.com/news/2024-07-treatment-metastasis-ferroptosis-migrating-cancer.html

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zxvy