قرار گرفتن سیستم ایمنی با تمام پیچیدگی اش بر روی تراشه های میکروسیالی

فولیک‌های لنفوئیدی در یک ارگان چیپ میکروسیال، عملکرد سیستم ایمنی انسان و پاسخ‌های واکسن را در شرایط آزمایشگاهی تکرار می‌کنند. گروهی از محققان در موسسه Wyss، سلول‌های B و T انسانی را درون یک دستگاه تراشه ارگان میکروسیالی کشت دادند و آن‌ها را وادار کردند تا به طور خود به خود ساختارهای فولیک‌های لیمفوئیدی عملکردی را تشکیل دهند.

 

فولیک‌های لنفوئیدی در یک ارگان چیپ میکروسیال، عملکرد سیستم ایمنی انسان و پاسخ‌های واکسن را در شرایط آزمایشگاهی تکرار می‌کنند. گروهی از محققان در موسسه Wyss، سلول‌های B و T انسانی را درون یک دستگاه تراشه ارگان میکروسیالی کشت دادند و آن‌ها را وادار کردند تا به طور خود به خود ساختارهای فولیک‌های لیمفوئیدی عملکردی را تشکیل دهند. ساختارهایی که در غدد لنفاوی و سایر بخش‌های بدن انسان که تنظیم‌کننده پاسخ‌های ایمنی هستند، ساکن می‌شوند. آن‌ها از محفظه‌های مختلفی تشکیل شدند که لنگرگاه سلول‌های Bnaïve” و سلول‌های T هستند، و با هم آبشاری از وقایع را آغاز می‌کنند که منجر می‌شود زمانی که درمعرض آنتی‌زن خاصی قرار می‌گیرند، پاسخ‌‌های ایمنی مفصلی بروز دهند.

زمانی که سلول‌ها در یکی از دو محفظه‌ی دستگاه قرار داده می‌شوند، اتفاق قابل توجهی رخ نمی‌دهد؛ اما زمانی که محققان جریان محیط‌کشت به منظور تغذیه کردن سلول‌ها در کانال برقرارکردند، به‌صورت شگفت‌انگیزی مشاهده کردند که سلول‌های B و T به‌طور خود به خود شروع به خود‌سازماندهی در ساختارهای 3 بعدی در داخل تراشه ارگان کردند که شبیه به "مراکز ژرمینال" به نظر می‌رسید و درنهایت در ساختارهای داخل LFها، واکنش‌های پیچیده ایمنی حاصل شد.

در LFها در بدن انسان، سلول‌های فعال‌شده B بالغ شده و به انواع مختلفی از سلول‌های جنینی شامل سلول‌های پلاسما تمایز پیدا‌ می‌کنند، که مقدار زیادی آنتی‌بادی‌ علیه پاتوژن‌های اختصاصی ترشح می‌کنند. این تیم بعد از اینکه چندین‌بار از محرک‌های کاربردی آزمایشگاهی مثل ترکیب سایتوکاین IL-4 و یک آنتی‌بادی آنتیCD40 یا سلول‌های مرده باکتریایی، جهت فعال کردن سلول‌های B استفاده کردند، حضور سلول‌های پلاسما در تراشه‌های LF را تشخیص دادند. به‌طور قابل توجهی، سلول‌های پلاسما مشابه حالتی که در بدن هستند، در خوشه‌های LF متمرکز شده‌بودند.

محققان یک مدل عملکردی از LFها که می‌تواند پاسخ‌های ایمنی را تحریک کند، طراحی کردند. آن‌ها بررسی کردند که آیا تراشه‌های LF می‌توانند برای مطالعه پاسخ سیستم ایمنی انسان به واکسن‌ها استفاده شوند یا خیر.

جهت مطالعه متن کامل خبر می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://wyss.harvard.edu/news/the-immune-system-is-very-complicated-but-now-its-on-a-chip/?utm_medium=email&_hsmi=208532577&_hsenc=p2ANqtz--VKFFVuGScyCE0H1GcjiA4sO_yjxBwdBSKxUJpOyL6ixv0V3cyxkwCtSTqKdZaKYnPD0OacaIzW960uBUOHcvQT8qERg&utm_content=208532577&utm_source=hs_email

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZNFt