عسل مانوکا،ماده مغذی تاثیر گذار در برابر سرطان سینه

در روش های مطالعاتی جدید محققان دریافتند که عسل مانوکا ماده مغذی جدید در برابر سرطان سینه تاثیر گذار است.

 
به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی ،یک مطالعه جدید توسط محققان مرکز جامع سرطان UCLA Health Jonsson نشان داد که عسل مانوکا می‌تواند به طور بالقوه یک جایگزین طبیعی برای پیشگیری و درمان سرطان سینه باشد، به‌ویژه در سرطان سینه با گیرنده استروژن مثبت (ER+) که شایع‌ترین زیرگروه با نرخ حدود 70 تا 80 درصد از کل موارد سرطان سینه را تشکیل می دهد.
در آزمایشات پیش بالینی، محققان دریافتند:
عسل مانوکا رشد تومور را در موش‌های دارای سلول‌های سرطان سینه ER+ تا 84 درصد کاهش داد، بدون اینکه بر سلول‌های طبیعی سینه تأثیر بگذارد یا عوارض جانبی عمده‌ای ایجاد کند.
غلظت های بالاتر عسل مانوکا منجر به کاهش چشمگیر رشد سلول های سرطانی شد.
عسل مانوکا سطوح مسیرهای پیامرسانی را کاهش داد که در سرطان بیشتر فعال هستند مانند AMPK/AKT/mTOR و STAT3 که در رشد و بقای سلول توموری نقش دارند.
عسل مانوکا تکثیر سلول های سرطانی را کاهش داد اما بر رشد سلول های اپیتلیال طبیعی سینه انسان تأثیری نداشت و این نشان می دهد که این عسل ممکن است به طور خاص سلول های سرطانی را هدف قرار دهد.
عسل مانوکا، مرگ سلولی یا آپوپتوز سلول های سرطان سینه را القا می‌کند.
عسل مانوکا اثربخشی درمان‌های موجود مانند تاموکسیفن، یک داروی ضد استروژن رایج در درمان سرطان سینه ER+ را، در صورت استفاده همزمان افزایش می‌دهد.
 
نیاز فوری به درمان های جایگزین برای کمک به جلوگیری از ایجاد مقاومت غدد درون ریز و بهبود بقای طولانی مدت پس از درمان سرطان سینه وجود دارد. مقاومت غدد درون ریز، عامل اصلی کمک به سرطان سینه بعنوان علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان در سراسر جهان است. تحقیقات جدید نشان داده است که عسل مانوکا، که مدت‌ها به دلیل خواص ضدمیکروبی و آنتی‌اکسیدانی‌اش شناخته می‌شد، سرشار از ترکیباتی مانند فلاونوئیدها، فیتوکمیکال‌ها، کربوهیدرات‌های پیچیده، ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه و مواد معدنی است. این ترکیبات با مهار مسیرهای فعال در سرطان که باعث تکثیر، رشد و متاستاز سلول های توموری می شوند، پتانسیل ضدسرطانی را در سطح مولکولی نشان داده اند. محققان معتقدند که یکی از مکانیسم‌های عمل در عسل مانوکا، مسدود کردن گیرنده‌های استروژن است که به طور بالقوه آن را به عنوان یک ماده مغذی در برابر سرطان پستان حساس به هورمون، توانمند می‌سازد.
برای درک پتانسیل عسل مانوکا به عنوان یک درمان طبیعی برای سرطان سینه، تیم تحقیقاتی مجموعه‌ای از آزمایشات را روی موش‌ها و رده‌های سلولی سرطان سینه MCF-7 با ER+ و MDA-MB-231 سه‌گانه منفی انجام دادند که نماینده دو مدل از شایع ترین انواع سرطان سینه هستند. در این مدل‌ها، مصرف خوراکی عسل مانوکا باعث کاهش قابل توجه رشد تومور نسبت به گروه‌های کنترل شد. این مهار قابل توجه پیشرفت تومور بر اثربخشی بالقوه این عسل به عنوان راه‌حلی برای پیشگیری یا درمان سرطان تاکید می کند.
یافته ها نشان می دهد که عسل مانوکا می تواند به طور بالقوه بعنوان مکمل طبیعی یا حتی یک درمان مستقل برای سرطان سینه ER+، به ویژه برای بیمارانی که مقاومت در برابر درمان های سنتی را تجربه می کنند، توسعه یابد.
دکتر دیانا مارکز گاربان، دانشیار پزشکی در دانشکده پزشکی دیوید گفن در UCLA و نویسنده اول این مطالعه اذعان داشت: «یافته‌ها امیدی را برای توسعه یک جایگزین طبیعی و با سمیت کمتر در برابر شیمی‌درمانی سنتی برمی‌انگیزد. اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک کامل فواید ترکیبات طبیعی در درمان سرطان ضروری است، این مطالعه یک پایه قوی برای جستجوی بیشتر در این زمینه ایجاد می کند.»
 
لینک خبر:
کلمات کلیدی
//isti.ir/ZtBy