در بازدید از مرکز نوآوری سلول های بنیادی و ‌پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تبریز مطرح شد؛

ضرورت به کارگیری بخش خصوصی و توان محققان جوان در حوزه سلول‌های بنیادی

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی،فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تاکید کرد: استفاده از بخش خصوصی و توان جوانان محقق در حوزه سلول های بنیادی بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول بنیادی ، خانم دکتر شقایق حق جوی ، رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی،فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در بازدید از مرکز نوآوری سلول های بنیادی و ‌پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه پرافتخار تبریز، هدف از این بازدیدها را برطرف کردن مشکلات و موانع مراکز در جهت به نتیجه رسیدن اهداف آنها ذکر کردند.

وی خاطر نشان کرد: مرکز جامع سلولهای بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نخستین مرکزی است که موفق به دریافت مجوز در کشور شده، که این مزیت باید به مزیت اولین بودن در عملکرد آراسته شود.

حق جوی ادامه داد: دیگر ویژگی منحصر به فرد مرکز جامع سلولهای بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، قرارگیری در محل بیمارستان است. مزیتی که بسیاری از زیرساخت های مبتنی بر تحقیق و پژوهش از آن بی بهره هستند و باید مشتاقانه و صبورانه قدر این ظرفیت را دانسته و برای عملکرد پرافتخار دست به دست هم دهید تا نخستین صادرات محصولات بروز و محصولات دانش بنیان در حوزه سلول های بنیادی از این مرکز رقم بخورد.

وی ضمن تاکید بر به کارگیری آیین نامه ها و ضوابط سازمان غذا و دارو و معاونت درمان در مرکز جامع سلول های بنیادی، اظهار داشت: در دنیا سرمایه گذاران بخش خصوصی از پژوهش ها حمایت می کنند و قانون R&D tax credit یکی از قانون هایی است که برای تشویق سرمایه گزاران خصوصی استفاده می شود. در ایران نیز اگر بخش خصوصی از پژوهش حمایت کند تمام آن هزینه از مالیات انها کم می شود.
وی تاکید کرد: حوزه سلول های بنیادی دارای محصولات مختلفی است که در علوم نوین پزشکی مورد استفاده است و با ارائه درست خدمات، محصولات باکیفیت و دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو می توانیم میان کشورهای موفق این حوزه در تولید محصولات سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، جایگاهی کسب کنیم.
وی ضمن بیان اطلاع از دشواری های احداث کلین روم و سایر مراحل راه اندازی این مرکز، ادامه داد: امیدوار هستیم این مرکز با حمایت های دانشگاه و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به پیشرفت و بهره‌برداری های روزافزون برسد.

ایران رتبه دوازدهم در حوزه پزشکی بازساختی دنیا در سال 2023
درادامه این بازدید دکتراحسان عارفیان دبیر ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی نیز با اشاره به جایگاه ویژه ی جغرافیایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان اولین زیست بوم مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی و بازساختی گفت: این مرکز به عنوان یک مرکز پیشرو و پیشرفته در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی تلقی شده است و می توان با بهره برداری از این مرکز جامع، کمک شایانی به دانشجویان، پژوهشگران و شرکت های این حوزه انجام داد.
دکتر عارفیان در ادامه با ارائه گزارشی کامل از فعالیت های این مراکز در کشور، گفت: استقبال و فعالیت شرکت های بزرگ مرتبط و حتی غیر مرتبط در این حوزه و سرمایه گذاری و درآمدهای حاصله و نیز تعداد محصولات ثبت شده دارای مجوز FDA قابل ملاحظه است.
وی به جایگاه مطلوب کشور ایران، رتبه دوازدهم در سال 2023 در حوزه پزشکی بازساختی در دنیا و تعداد و نرخ تحقیقات این حوزه علی رغم وجود تحریم ها اشاره کرد.
همچنین دکتر جواد احمدیان جانشین رئیس دانشگاه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور نمایندگان ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی بیان کرد: حضور شما موجب بالندگی و پیشرفت سطح علمی پزشکی بازساختی خواهد شد.
وی افزود: فعالیتهای پژوهشی واقداماتی در حال انجام در این حوزه است و کارهای نیمه تمام درحال تکمیل است که امیدواریم با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی دراین حوزه شاهد پیشرفت چشمگیری در روند فعالیت این مرکز باشیم.


دکتر پرویز شهابی معاون تحقیقات وفناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز ضمن ارائه خلاصه عملکرد فناوری و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و اشاره به جایگاه بین المللی و ملی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در آن گفت: یکی از دغدغه هایی که با آن مواجه هستیم، کمبود منابع مالی است و با این حال پروژه های عمرانی دانشگاه پیشرفت خوبی دارد و درادامه نیازمند کمکها و حمایت های بیشتری هستیم.
وی در ادامه به تشریح اقدامات دانشگاه و معاونت تحقیقات از جمله راه اندازی بیوبانک مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اقدامات اولیه تاسیس آزمایشگاه پیش بالینی، راه اندازی اولین ایستگاه تحقیقاتی در شهرستان خداآفرین پرداخت. دکتر شهابی با اشاره به اهمیت فعالیت این مرکز، گفت: این مرکز به عنوان یک مرکز زیربنایی، نقشی مهم در توسعه فرآورده‌های سلولی، محصولات ژن‌درمانی و مهندسی بافت دارد که در سال‌های آتی، نقش کلیدی در جهت ارتقای سلامت جامعه و مردم و درمان بیماران صعب ‌العلاج خواهد داشت.
دکتر شهابی خاطرنشان کرد: برخی از اقدامات برنامه ریزی شده نیز داریم که امید است با همدلی و همیاری مجموعه دانشگاه به اهداف تعیین شده دست یابیم.
درادامه این بازدید، دکترحامد ولی زاده رئیس مرکز نوآوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه نیز ضمن خیر مقدم و معرفی مرکز نوآوری و ارائه گزارش یکساله، از آمادگی این مرکز برای توسعه فعالیت ها در حوزه های ژن درمانی، سلول درمانی، مهندسی بافت و همچنین خدمات رسانی در صورت پیشرفت فاز نهایی این مرکز خبرداد.
وی ضمن معرفی و بیان تاریخچه مرکز به ویژگی منحصر بفرد بودن این مرکز در کل کشور به جهت تجمیع  بخش های اتاق تمیز، آزمایشگاه R&D، دفاتر فناوری، زیرساخت های اداری و فناوری و درمانگاه سلول درمانی دریک کریدور اشاره کرد.
دکتر ولی زاده با اشاره به تجهیز درمانگاه سلول درمانی که موفق به اخذ موافقت اصولی وزارت بهداشت نیز شد، گفت: این مرکز با فراهم نمودن زیر ساخت های لازم برای فعالیت شرکت های دانش بنیان در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، آماده تولید سلول های بنیادی و تجویز آن به بیماران و همچنین جذب، پذیرش وحمایت از طرح های کارآزمایی بالینی در این حوزه است.
وی خاطرنشان کرد: امور عمرانی و ساخت اتاق تمیز، پس از استقرار سیستم تضمین کیفیت، ایجاد ساختار مناسب مطابق با استانداردها، جهت دریافت مجوزGMP و تاییدیه های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به منظور بهره برداری اتاق تمیز اتمام یافته و بزودی اقدام خواهد شد.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی،فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی این معاونت به همراه جانشین رئیس دانشگاه از مرکز نوآوری سلول های بنیادی و ‌پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بازدید کردند.

دراین بازدید دکتر شقایق حق جوی جوانمرد رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی،فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ، دکتراحسان عارفیان دبیرستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی معاونت علمی،فناوری و اقتصاد دانش بنیان  ریاست جمهوری و دکتر جواد احمدیان جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دکتر پرویز شهابی معاون تحقیقات و فناوری ، دکتر حامد ولی زاده رئیس مرکز نوآوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی و تعدادی از مدیران واحدهای دانشگاه نیز حضور داشتند.

گفتنی است این بازدید با برگزاری جلسه در مرکز نوآوری و شتابدهی سلامت و حوزه ریاست دانشگاه، بازدید از مرکز نوآوری سلول های بنیادی و ‌پزشکی بازساختی واقع در مرکز آموزشی درمانی شهید مدنی به کارخود پایان داد.

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zspy