شبکه ملی مدل سازی حیوانی و تحقیقات درون‌تنی زمینه‌ ساز توسعه مطالعات پیش‌ بالینی

.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، در راستای یکپارچه سازی مراکز آزمایشگاهی و خدماتی موجود در سطح کشور در حوزه‌های مرتبط با مطالعات حیوانی و مدل سازی حیوانی، شبکه­ای موسوم به شبکه­ی ملی مدل‌سازی حیوانی و تحقیقات درون تنی را تاسیس نمود.

بر این اساس تمامی ظرفیت­ های آزمایشگاهی موجود در کشور در زمینه مطالعات مدل­ های حیوانی و نیز مدل‌سازی حیوانی، ضمن رصد ناحیه ­ای و منطقه ­ای در بانک داده­ی این شبکه به صورت متمرکز ثبت و ذخیره می­ گردد و در معرض عموم محققان و دانشمندان کشور و منطقه قرار می‌گیرد که این امر موجب تسهیل اجرای طرح­ های پژوهشی مبتنی بر مطالعات حیوانی می­گردد. همچنین این شبکه مقدمات آموزش­های تخصصی در زمینه­ی مدل­های حیوانی را در راستای تربیت نیروی انسانی متخصص فراهم نموده و در دستور کار خود قرار داده است تا ضمن بکارگیری افراد متخصص در مراکز این حوزه موجب ارتقای سطح علمی و کیفی مطالعات مبتنی بر مدل­ های حیوانی شود.

برای پیشبرد اهداف این شبکه پایگاه اینترنتی amn.isti.ir با عنوان "شبکه ملی مدلسازی حیوانی و تحقیقات درون تنی" ایجاد شده است که این امکان را به مراکز آزمایشگاهی فعال در حوزه­ مطالعات مدل­ های حیوانی می­دهد تا به طور کامل اطلاعات خود را در این سامانه ثبت نمایند و در مقابل این امکان برای ثبت نام پژوهشگران نیز ایجاد گردیده است تا ضمن ثبت نام در شبکه، از مشخصات و خدمات مراکز موجود در پایگاه اینترنتی (مدل­های موجود، نحوه­ی ارائه خدمات، دستگاه های موجود و...)، در راستای مطالعات حیوانی خود بهره­مند گردند.

امید است با توسعه­ ی همکاری مراکز خدماتی در این راستا، ضمن افزایش آگاهی و اطلاعات، شاهد پیشرفت هر چه بیشتر سطح کیفی مطالعات تحقیقاتی موجود در کشور باشیم.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZLu2